Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), esmenarà una oferta de feina en la qual es demanava als aspirants a conductor d'autobús demostrar “la comprensió i expressió en castellà i la comprensió en català”, és a dir, sense exigir expressió en llengua catalana. Aquest redactat ha provocat una queixa de l'entitat en defensa del català Plataforma per la Llengua, que ha criticat que en els processos de selecció per a nous conductors no es requereixi als aspirants que sàpiguen parlar català. Per mitjà d’un apunt a la xarxa social Twitter, Plataforma per la Llengua havia difós un document de TMB en que s’especificava que s’avaluaria la competència lingüística dels aspirants en castellà i català, però amb la distinció que en castellà es demanava expressió i en català no.
Un cop coneguda la queixa de Plataforma per la Llengua, fonts de TMB han assenyalat a elNacional.cat que tot plegat ha estat una errada i que, per tant, es procedirà a esmenar les bases de la convocatòria de selecció i tornar-les a publicar tan aviat com sigui possible. El document en qüestió, datat el 20 de desembre del 2021, és a dir, aquest dilluns, i signat pel director de l’àrea d’Organització i Persones de TMB, Carlos Jiménez Pérez, recollia les bases de la convocatòria de selecció per a l’ampliació de la borsa actual de conductors i conductores per treballar a la xarxa de bus de TMB.
L’objectiu de la convocatòria és el d’ampliar la borsa de treball en fins a 250 persones per “cobrir les necessitats temporals i indefinides” del servei, i la principal funció del lloc de treball és “la conducció de l’autobús en línia, dins els horaris i itineraris preestablerts, transportant i atenent al passatge”.
Precisament, tot i requerir-se capacitats per atendre el passatge, en l’apartat de requisits lingüístics s’especificava que “la prova serà realitzada en castellà i català, per tal d’avaluar la competència lingüística de la persona aspirant en ambdues llengües. La competència comunicativa implicarà la superació de la comprensió i expressió en castellà i de la comprensió en català”.
No calia "expressió" en català
El matís que s’exigís “comprensió i expressió en castellà” i només “comprensió en català” és el que ha disparat les alarmes a Plataforma per la Llengua, que considera que aquest procés de selecció és “contrari a la Llei de Política Lingüística”. “Exigim que s’anul·li i es torni a publicar amb unes bases que siguin legals i no discriminin els catalanoparlants”, ha afegit l’entitat en defensa de la llengua catalana.
A banda de la competència lingüística, TMB també demana altres requisits com ser majors de 18 anys; tenir nacionalitat d’un estat membre de la Unió Europea o de tercers països amb permís de residència i treball; tenir titulació mínima de certificat d’escolaritat, graduat escolar o ESO; sis mesos d’experiència laboral; tenir el permís de conduir tipus D, vigent i amb almenys 10 punts i disposar del certificat d’aptitud professional (CAP), entre d’altres. A més, s'efectuarà una prova d'avaluació psicotècnica, una prova de competències personals i una prova de conducció.
Imatge principal: Un autobús de TMB circulant per Barcelona / Carlos Baglietto