L’estiu és l’estació triada per fer obres en infraestructures d’ús diari, com és el cas de la xarxa de Metro de Barcelona, que aquest 2025, per exemple, va suposar un tall important de l’L4. Tot i que encara queden mesos per a l’estiu del 2026, ja s’ha conegut que una obra prevista, no necessàriament l’única, afectarà l’L1, concretament en un tram curt però important, el que uneix les estacions de Santa Eulàlia i Mercat Nou, és a dir, entre l’Hospitalet de Llobregat i Barcelona. Segons ha avançat La Vanguardia, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha licitat el projecte d'obres, per valor de gairebé 10 milions d'euros. La licitació estableix que es renovarà la catenària i el carril de l'L1. El termini per presentar ofertes està obert fins al 5 de desembre.
Un cop resolta la licitació, TMB podrà concretar les dates del tall i el tram concret que estarà afectat, però segons el mitjà citat, es preveu un tall d’entre sis i vuit setmanes entre juliol i agost, amb l’objectiu d’avançar en una obra que ja és una constant dels últims anys, la substitució de les vies amb travesses de fusta de tipus tradicional i balast, per les de placa de formigó, que augmenten la seguretat de la circulació i minimitzen els problemes de vibracions. També està previst actuar en la catenària. Així mateix, encara que l’àmbit de les obres sigui entre les dues estacions mencionades, no es descarta que el tall afecti algunes més. Una possibilitat apuntada és que per la banda de l’Hospitalet n’hi hagi alguna més, tenint en compte que la següent en direcció a Hospital de Bellvitge és la de Torrassa, amb connexió amb les línies L9 Sud i L10 Sud. En l’altra direcció, el mitjà citat apunta que l’L1 farà el recorregut entre Fondo i Plaça de Sants, on es pot fer transbord amb l’L5.
Obres postcentenari
Aquestes obres de manteniment són les primeres d’envergadura anunciades per al 2026 -a banda de les d’ampliació de línies en marxa-, l’any postcentenari del Metro, que continua amb novetats com la imminent inauguració de l’exposició de trens històrics, prevista per aquest cap de setmana a la plaça de les Glòries, així com la T-100, que des del 30 d’octubre es pot visitar al Palau Robert i que ofereix un viatge al passat, el present i el futur del Metro de Barcelona. Aquesta exposició, que conviurà a partir de mitjan novembre amb la mostra de vehicles històrics que es prepara a les Glòries, permet ara conèixer dades i detalls sobre la infraestructura, però especialment busca incidir en el paper del Metro com a peça clau de l’evolució de la ciutat.
