El carrer de Muntaner quedarà tallat al trànsit entre Laforja i Marià Cubí a partir del 10 d’agost i durant 13 mesos, a causa de les obres de construcció d’una sortida d’emergència del futur túnel del perllongament de la línia L8 dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), entre les estacions d'Espanya i Gràcia. Aproximadament, aquesta actuació afectarà la circulació d’uns 13.000 vehicles diaris.
Per minimitzar l’impacte d’aquest tall, l’Ajuntament de Barcelona i el Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica de la Generalitat de Catalunya han coordinat dues mesures destacades per garantir la mobilitat a la zona. La primera, que s’implantarà aquest diumenge 27 de juliol, és el canvi de sentit del carrer d’Amigó, en el tram comprès entre Via Augusta i la travessera de Gràcia. Aquest canvi facilitarà el desviament del trànsit procedent de Via Augusta en direcció mar, abans d’arribar al tram tallat de Muntaner. També permetrà establir un nou recorregut alternatiu per a la línia V13 de bus de TMB, que habitualment circula pel carrer de Muntaner en sentit descendent.
Els treballs per fer efectiu aquest canvi de sentit començaran diumenge a les 9.00 hores i implicaran el tall puntual del carrer mentre es duguin a terme. Les tasques prèvies de senyalització vertical i semaforització s’han executat les setmanes anteriors, i des del 14 de juliol s’ha informat el veïnat segons els protocols municipals.
Ampliació de la capacitat de la Via Augusta
La segona mesura s’activarà el 8 d’agost, i consisteix en l’habilitació d’un segon carril en sentit Besòs a la Via Augusta, entre els carrers de Muntaner i Balmes. També es reconfigurarà la cruïlla amb Balmes per facilitar el desviament del trànsit que habitualment baixa per Muntaner, permetent recuperar el sentit mar per Balmes. A més, s’habilitarà el gir a l’esquerra de Via Augusta cap a Balmes en sentit muntanya, mentre que el gir cap a Brusi quedarà prohibit per mantenir els dos carrils nous.
Aquestes modificacions formen part del desplegament de les obres del perllongament de l’L8 dels Ferrocarrils de la Generalitat, una actuació que inclou la construcció d’un túnel de quatre quilòmetres, tres noves estacions, la remodelació de dues més i l’execució de dues sortides d’emergència. El projecte, amb una inversió superior als 400 milions d’euros, permetrà connectar les línies FGC Vallès i Llobregat-Anoia i millorar la cobertura de transport públic a la ciutat de Barcelona.