La T2 de l'Aeroport del Prat es prepara per una gran remodelació, que estarà enllestida el 2031

La terminal històrica de l'Aeroport del Prat, coneguda com a T2 arran de l'obertura de la nova terminal, l'actual T1, l'any 2009, va ser construïda el 1963 i des d'aleshores ha anat creixent a mesura que han canviat les necessitats operatives, amb un desenvolupament notori l'any 1991, amb una intervenció de l'arquitecte Ricard Bofill per adaptar l'aeroport de Barcelona a les necessitats operatives dels Jocs Olímpics del 1992. Més de trenta anys més tard, la T2 afronta una transformació històrica que permetrà modernitzar les instal·lacions, això sí, sense l'objectiu d'incrementar capacitat, sinó de millorar les condicions dels usuaris. Aquesta gran transformació consta d'un pressupost de 153 milions d'euros i estarà enllestida l'any 2031.

"Aquesta terminal ha anat creixent amb el pas del temps, és heterogènia perquè ha anat creixent per etapes", ha indicat Eva Valenzuela, directora de l'aeroport Barcelona-el Prat, que ha afegit que amb la transformació prevista, "es conserva la identitat arquitectònica, però amb un fil conductor que servirà per cosir totes les peces". Aquesta intervenció, definida com la "més profunda des de la que es va dur a terme amb motiu dels Jocs Olímpics", inclou intervencions en el període 2027 a 2031 —tot i que algunes parts ja estan en marxa— destinades a renovar i modernitzar les instal·lacions de la T2, entre les quals destaquen l'ampliació de la zona prèvia als controls de seguretat.

De fet, la part més notable de la intervenció a ulls de l'usuari serà l'ampliació d'aquesta zona de controls, on s'instal·laran noves màquines que eviten haver d'obrir equipatges de mà per mostrar líquids i aparells electrònics. Per instal·lar aquesta nova maquinària es preveu una ampliació en voladís al control d'accés de la primera planta, de manera que la façana principal que dona a la zona d'aparcament s'avançarà respecte a la situació actual, en el marc d'unes intervencions que, a la llarga, preveuen l'enderroc de la passarel·la de connexió amb les estacions metro i tren, que finalitza precisament a l'entrada dels controls de seguretat.

La renovació no afecta el mosaic de Miró, que Aena igualment vol traslladar

Aquests canvis a la façana, en tot cas, no afecten el mosaic de Joan Miró Gran ofrena,  una obra que caracteritza la terminal històrica de l'aeroport i que ha generat una certa polèmica per la intenció d'Aena de traslladar-lo a la T1. En aquest sentit, Valenzuela ha explicat que la renovació no afecta, perquè el voladís previst acaba just abans del mosaic, però ha assenyalat la "voluntat de moure el mural a la T1", afegint que es tracta d'una obra "molt complexa" i que actualment, i independentment d'aquesta gran intervenció prevista a la T2, "tècnics especialistes analitzen la viabilitat del trasllat".

mosaic miro aeroport prat foto jordi palmer
El mosaic de Joan Miró no està afectat per la reforma, però Aena manté la intenció de traslladar-lo a la T1 / Foto: J.P.
acces estacio intermodal metro tren aeroport prat t2 jordi palmer
Detall dels accessos previstos a la futura estació de l'R-Aeroport i connexió amb el Metro, que permetran enderrocar la passarel·la actual / Foto: J.P.
eva valenzuela directora aeroport prat jp
La directora de l'aeroport Barcelona-El Prat, Eva Valenzuela, durant la presentació del projecte de renovació / Foto: J.P.

Més enllà d'aquest canvi a la zona dels controls, el projecte inclou la renovació dels espais interiors i exteriors, la reobertura i integració del mòdul A —actualment només utilitzat per arribades— i també la reorganització dels vials —inclòs el carril bici exterior— i els recorreguts per a vianants. Cal tenir en compte que la terminal es prepara per reforçar el seu caràcter intermodal amb la previsió de l'entrada en servei de la futura R-Aeroport, prevista pel 2027, i els nous accessos a l'estació de metro de l'L9 Aeroport T2 que, precisament, possibilitaran l'enderroc de la passarel·la aèria.

Pel que fa a la reobertura del mòdul A, que actualment només s’utilitza per a arribades, es preveu reincorporar-lo a l’operativa habitual de la T2 augmentant el potencial de facturació. Valenzuela ha apuntat que la terminal històrica aglutina el 35% del volum total de l’Aeroport de Barcelona-El Prat, és a dir, 20 milions de passatgers anuals, i aquestes intervencions no estan orientades a incrementar aquesta capacitat. Finalment, quant al pressupost, les inversions es divideixen en quatre projectes. La renovació dels elements electromecànics (10,7 milions), l’adequació del sistema d’inspecció dels equipatges de bodega (20,3 milions) i les actuacions de millora de la terminal (68,1 milions). Aquests tres projectes encara continuen sense licitar, a diferència de l’adequació de la terminal, que ja està adjudicada amb un pressupost de 53,9 milions. En termes generals, els treballs renovaran els elements i reformaran diferents espais de la terminal. Així, es modificaran paviments, sostres, revestiments, il·luminació, mobiliari i senyalització, i es recuperaran nous usos per al passadís central interior, conegut com la Rambla de la T2.