CaixaForum Barcelona alinea art, ciència i tecnologia en la nova experiència immersiva, Som Natura. L’exposició, que es podrà visitar des del 18 de setembre fins al 6 d’abril, submergeix els visitants en la bellesa i la fragilitat de la natura d’una forma sensorial. Utilitzant la combinació d'imatge i música, es pretén fer un viatge que realça la bellesa de  la biodiversitat al mateix temps que exposa els problemes que afronta i consciencia els visitants sobre la seva preservació. L’exposició, produïda i distribuïda per Oasis Immersive Studios i en col·laboració amb National Geographic, arriba a Barcelona després de passar per Montreal i ciutat de Mèxic. 

L’experiència immersiva de 68 minuts inclou tres obres audiovisuals que ofereixen, cadascuna, una perspectiva diferent sobre el món natural. El primer espai, titulat Un món en creixement constant, convida els visitants a contemplar la majestuositat i la grandesa de la natura a través d’imatges del National Geographic. “L’objectiu és reconnectar el públic amb allò a què realment ens referim quan parlem de biodiversitat i deixar clar el poder regenerador de la natura quan la protegim”, explica Denys Lavigne, president d’OASIS Immersive Studios. 

Un cop assentades les bases perquè els espectadors entenguin allò que és imperatiu de protegir, l’exposició continua amb un segon espai més simbòlic i abstracte. A través de tècniques de creació digital generativa es mostren imatges de punts, cèl·lules o conjunts de partícules que volen representar que totes les espècies estan interconnectades, des de la cèl·lula orgànica més petita fins als éssers humans. En aquest sentit, l'obra que porta el nom de Estem interconnectats reivindica la coexistència i la protecció dels vincles de la natura i com preservant-la estem també sustentant la nostra pròpia existència.

EXPOSICIO SOM NATURA CAIXAFORUM / Foto: Montse Giralt
Combinació de projeccions de la flora del planeta Terra / Foto: Montse Giralt
EXPOSICIO SOM NATURA CAIXAFORUM / Foto: Montse Giralt
L'exposició combina música i imatge per oferir una experiència sensorial / Foto: Montse Giralt
EXPOSICIO SOM NATURA CAIXAFORUM / Foto: Montse Giralt
El projecte amb intencionalitat narrativa conté imatges de l'àmplia biodiversitat / Foto: Montse Giralt
EXPOSICIO SOM NATURA CAIXAFORUM / Foto: Montse Giralt
Els tres espais sumen 68 minuts d'experiència interactiva / Foto: Montse Giralt
EXPOSICIO SOM NATURA CAIXAFORUM / Foto: Montse Giralt
Denys Lavigne (president d'OASIS), Mireia Domingo (directora de CaixaForum) i Sophie Montmagny (productora d'OASIS) / Foto: Montse Giralt

Finalment, el tercer i últim espai titulat Afrontem el repte té un enfocament més narratiu que il·lustra com l'esforç humà conjunt pot revertir els cicles destructius. A més d'un conjunt d'imatges immersives d'alguns dels racons més impressionants del nostre planeta, l'exposició explica també un seguit d'iniciatives internacionals que han tingut un impacte positiu en recuperar o protegir la biodiversitat. Hi apareixen projectes com la protecció de l'os bru, la reintroducció de la tortuga mediterrània i en aquest cas la Fundació "la Caixa" hi ha incorporat un projecte de conservació del linx ibèric que ha donat fruits reals a la península. Segons la directora de CaixaForum Barcelona, Mireia Domingo és "una crida a la visió positiva i de l'optimisme en un moment clau". L'objectiu de l'espai és desfer la perspectiva estesa de la gent sobre la situació del medi ambient com irreparable i catastròfic. "Volem enviar el missatge que encara som a temps d'actuar", emfatitza Domingo. 

Els inicis del projecte

Som Natura sorgeix després de la COP15, la 15a Conferència de les Nacions Unides sobre la Diversitat Biològica celebrada a Montreal. Els acords signats per prop de 200 països prometien "revertir la pèrdua de biodiversitat i protegir el 30% de tots els ecosistemes per l'any 2030". Lavinge confirma que "una experiència immersiva té la capacitat de crear noves perspectives sobre la mateixa temàtica" i és per això que per aportar el seu gra de sorra, OASIS i National Geographic van crear aquesta experiència sensorial que volia contribuir a la conscienciació de tota la societat. La producció del projecte ha comptat amb els suports d'entitats involucrades en la conservació i el desenvolupament sostenible com les Nacions Unides, la Fundació David Suzuki i diverses organitzacions sense ànim de lucre. Després per passar per Montreal, la ciutat de Mèxic i Barcelona, l'exposició també es podrà veure aquesta temporada al CaixaForum de Madrid. 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!