La llosa de la ronda de Sant Antoni ha estat un focus de problemes des que el 2018 es va reinaugurar el mercat del mateix nom. L'envelat provisional va ser desmuntat, però la llosa que servia de base es va quedar i els esforços de l’Ajuntament de Barcelona de dinamitzar la zona a base d’operacions d’urbanisme tàctic no van evitar que l’espai esdevingués un lloc ideal per a instal·lar mercats de la misèria, amb un efecte crida de la petita delinqüència. Quatre anys després, l’ajuntament s’ha vist forçat a renunciar a noves accions d’urbanisme tàctic i a acceptar la desaparició de la llosa. La torna, però, és que no hi tornarà el trànsit rodat anterior, malgrat que un primer pla del 2018 així ho preveia i part dels veïns havien posat les esperances en que un retorn a l’statu quo anterior evitaria els problemes actuals.

"No podem demanar a una reforma urbanística que solucioni problemes de pobresa o exclusió social”, ha afirmat aquest dijous a la tarda el regidor de l’Eixample, Pau González, que ha presentat els plans de l’ajuntament per a aquesta via en companyia de la segona tinenta d’alcaldia, Janet Sanz, al mateix temps que ha advocat per polítiques “integrals” més enllà de la pacificació urbanística, entre les quals la dinamització de l’entorn “per recuperar l’espai públic per a veïns i veïnes” o la presència permanent de la Guàrdia Urbana. Per la seva banda, Sanz ha advertit que els “problemes estructurals de seguretat i convivència passen per esforços que no només passen per una reurbanització”.

Retirada de la llosa al novembre

En tot cas, el que ha presentat l’ajuntament és un calendari que inclou l’inici de les obres de retirada de la llosa al novembre, amb previsió que estigui enllestida després de Nadal i que al gener ja no hi hagi llosa. Seguidament, es preveu una “pavimentació senzilla” per recuperar tot un seguit d’activitats de dinamització que es volen posar en pràctica ja, per omplir de vida l’espai fins que comencin les obres, ja que la idea és licitar el nou projecte l’abril del 2023 amb la idea d’executar les obres al juny, tot i que entremig hi haurà les eleccions municipals.

Ara bé, respecte a la principal incògnita, Sanz ha estat taxativa: “No hi tornaran els cotxes”. De fet, la intenció de l’ajuntament és pacificar la ronda de Sant Antoni seguint el model Superilla, amb una plataforma única de façana a façana on hi hagi zones d’estada, joc i passeig i més verd, però amb uns criteris clars sobre el trànsit que només preveuen un carril bici -actualment no n’hi ha-, accés “puntual i acotat” als serveis de càrrega i descàrrega i la possibilitat d’implementar un carril bus de baixada. Cal tenir en compte que tot això només són eixos de treball per a un projecte que encara no ha estat elaborat.

Model Superilla

El que té clar Sanz és que la ronda de Sant Antoni ha de quedar “pacificada” i ha d’incorporar “el model Superilla”, perquè “les pacificacions a Barcelona han vingut per quedar-se i no perquè tornin a circular els vehicles privats”. Per això ha explicat que en l’àmbit del projecte es preveu també l’eliminació del gir de Floridablanca a Casanova i la reurbanització de la plaça del Pes de la Palla -un altre espai de mercats de misèria-, perquè es converteixi en àrea de joc. En tota aquesta pacificació s’incorpora també el tram Villarroel - Urgell del carrer Tamarit i s’especifica que a la ronda la plataforma “no serà d’asfalt ni de ciment, sinó de pedra natural”, seguint l’exemple del Portal de l’Àngel. I un cop més, sense accés per al vehicle privat.