El túnel de la plaça d'Espanya de Barcelona ja està obert al trànsit. I és que els treballs que s'hi havien de fer amb motiu de les obres de prolongació de la línia L8 dels Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) han acabat abans del previst. Inicialment, la reobertura estava prevista per aquest dilluns al migdia, però, finalment, ha obert a les sis hores del matí d'aquest dissabte.

Concretament, els treballs han consistit a enllaçar els serveis de clavegueram, electricitat, gas i telefonia. Unes obres que han obligat a tallar el pas de vehicles pel túnel, amb les consegüents afectacions a l'entrada a Barcelona des de la plaça Cerdà. Aquestes tasques, explica l'Ajuntament,  es van programar per a aquests dies de Setmana Santa aprofitant el període de vacances escolars i el descens en la densitat del trànsit.

Les obres que s'han dut a terme al túnel de la plaça Espanya s'emmarquen en els treballs previs iniciats pel Departament de Territori el mes de juliol passat per connectar les línies dels Ferrocarrils de Llobregat, Anoia i Vallès amb un pressupost de 6,5 milions d'euros. Així, es pretén connectar, amb un nou túnel de 3,5 quilòmetres, les estacions de plaça d'Espanya i Gràcia. Aquest traçat inclourà quatre parades, tres de nova construcció.

El túnel de la plaça d'Espanya ja està obert al trànsit, però, actualment, les obres de prolongació de la línia L8 de FGC comporten l'ocupació de carrils de circulació al voltant de la futura estació d'Hospital Clínic i de la nova estació de Gràcia.

A través d'un comunicat, l'Ajuntament de Barcelona ha celebrat que les obres hagin acabat abans del que es preveia i que els desviaments "hagin funcionat correctament malgrat la seva magnitud".

La nova connexió ferroviària

El Govern ha explicat que la connexió de les línies d'FGC del Vallès i Llobregat- Anoia, que connectarà l'actual parada de ferrocarril de plaça Espanya amb la de Gràcia, millorarà i ampliarà la cobertura en transport públic en una zona densament poblada de Barcelona. I ha assenyalat que també afavorirà "la connectivitat del districte de Gràcia i incrementarà la intermodalitat".

Des del Govern també indiquen que la construcció de tres noves estacions en el futur traçat ferroviari de 3,5 km entre la parada de ferrocarril de plaça Espanya i la de Gràcia facilitarà l’intercanvi amb l'L5 del metro i el tramvia. Actualment, el tramvia finalitza a la plaça Francesc Macià i no té connexió ferroviària. La connexió també permetrà l'enllaç amb altres línies d'FGC. 

Finalment, escau esmentar que els treballs previs per a la connexió de les línies Llobregat-Anoia i Vallès dels FGC que impulsa el Departament de Territori van començar el juliol passat i compten amb una inversió de 6,5 milions d'euros.