Si no hi ha cap nova moratòria, el 31 d’octubre serà l’últim dia que estarà prohibit pujar patinets elèctrics al transport públic, una situació que es viu des de l’1 de febrer amb una vigència inicial de sis mesos que després va ser prorrogada tres mesos més, a l’espera que l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) hagi enllestit una proposta de regulació definitiva sobre l’accés i seguretat d’aquests vehicles arran de l’alarma creada per l’incendi d’un patinet en un vagó dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) el novembre del 2022 a Sant Boi de Llobregat. Davant aquesta situació, el RACC s’ha posicionat a favor d’aixecar la prohibició admetent, això sí, algun tipus de regulació en hora punta.

Cal tenir en compte que la prohibició ha tallat en sec la intermodalitat que es generava entre usuaris de Vehicles de Mobilitat Personal (VMP) —principalment patinets elèctrics— i transport públic, en especial Rodalies i Metro i que el mateix RACC va xifrar en un 39% de desplaçaments combinats ara fa un any, en el Segon Baròmetre de la mobilitat en VMP a Barcelona i als seus accessos presentat el setembre del 2022. Per això, aquest dimecres, en la presentació de la tercera edició del mateix baròmetre, el RACC ha assenyalat que el 53% d’usuaris s’ha vist afectat en els seus desplaçaments habituals per la prohibició vigent.

Davant aquesta situació, el director de l’àrea de mobilitat del RACC, Cristian Bardagí, ha assenyalat el desig que a partir de l’1 de novembre ja s’aixequi la prohibició assenyalant que “caldria establir normes clares, les que siguin, perquè sigui possible pujar els patinets”, perquè “la intermodalitat entre patinet i transport públic ha de ser possible”. Això sí, ha assenyalat que “no en tots els casos serà desitjable” aquesta intermodalitat, “per exemple, en hora punta”, per apuntar que “en altres moments del dia seria molt desitjable” que es permeti transportar patinets elèctrics, tot assenyalant que així s’evitaria “la fuga” d’usuaris de patinet a altres sistemes, com ara el vehicle privat, afirmant que combinar patinet amb transport públic “redunda en l’efectivitat global del sistema i el fa més eficient”.

La prohibició es manté fins a final de mes

De moment, però, i a falta que l’ATM es pronunciï, la prohibició es manté fins a final d’aquest mes d’octubre i afecta tots els transports públics de Catalunya amb les excepcions dels taxis i els trens de llarg recorregut (AVE i similars). Tot i que la iniciativa va correspondre a l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) de Barcelona, es va fer extensiva a tot el país. Per tant, afecta els serveis de Metro de Barcelona; totes les línies de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC); tots els serveis d’autobús de TMB així com la resta, urbans i interurbans, inclòs el bus nocturn i els serveis d’empreses com Sagalés, Sarfa i Hispano Igualadina, entre d’altres; el Tram, i els serveis de Rodalies i Regionals de Renfe.