La rebaixa dels preus de transport públic que el govern espanyol va anunciar en un Consell de Ministres extraordinari aquest dissabte i que el Govern va assumir el mateix dia, suposarà que entre els mesos de setembre a desembre del 2022, els abonaments -no es compten ni bitllets individuals ni bitllets d’anada i tornada- tindran una rebaixa íntegra del 50%, la qual cosa vol dir un abaratiment molt substancial dels preus actuals, amb uns preus que, durant la vigència del decret anticrisi -de moment, fins al 31 de desembre- seran la meitat dels que es paguen actualment.

Així, els nous preus afectaran els títols gestionats per l’Autoritat Metropolitana del Transport (ATM), que es veuran reduïts al 50% ja tot i que el govern espanyol va decretar una rebaixa en aquest cas del 30%, la Generalitat ja ha donat la seva conformitat a compensar la resta fins a arribar al 50%. Per això, i a falta de concretar possibles arrodoniments, la T-Usual d’una zona passarà de costar 40 euros mensuals a només 20 euros, mentre que la T-Casual, que ara costa 11,35 euros, tindrà un preu de 5,68 euros. Altres títols, com la T-Jove trimestral, veurà reduït el seu import de 80 a 40 euros.

Un altre títol habitual, la T-Familiar, que permet fer vuit viatges amb una targeta compartida per diverses persones i que actualment té un preu de 10 euros, passarà a costar-ne 5. La mesura també afectarà els títols no integrats de Rodalies, com el Bonotren de 10 viatges, que passarà del cost actual de 10,25 euros a 5,13 euros, mentre que l’abonament mensual  costarà 12,78 euros mentre que ara té un cost de 25,55 euros. Cal recordar que la rebaixa, si no hi ha canvis, finalitzarà el 31 de desembre. Amb tot, els bitllets de l’ATM sempre tenen validesa fins a l’1 de març de l’any següent.

El Govern ho veu “populista”

Malgrat que el Govern va acceptar dissabte mateix la rebaixa decretada pel govern espanyol -d’un 50% pels abonaments de transports estatals i d’un 30% pels d’àmbit autonòmic- i va assumir compensar el 20% que no cobrirà la rebaixa estatal, el vicepresident de la Generalitat, Jordi Puigneró, va considerar que la mesura era "populista" i "electoralista". "Abaixar el preu del bitllet és més propi de populistes, de solucions fàcils, però no és la solució que se li demana a un polític que hauria de ser estadista", va afirmar Puigneró el mateix dissabte, raó per la qual va aprofitar per reclamar a l'Estat el traspàs íntegre del servei de Rodalies de Catalunya, ja que "tenir un preu del bitllet raonable és quelcom important en matèria de transport públic, però és molt més important tenir un bon servei".