L’estació de Metro de Passeig de Gràcia de Barcelona, que compta amb andanes de tres línies, l’L2, l’L4 i l’L3, a més d’intercanviador amb l’estació de Rodalies del mateix nom, és actualment un dels punts negres pel que fa a l’adaptació d’aquests espais per a les persones amb mobilitat reduïda, amb l’afegit que, a més, disposa d’un llarg passadís de transbord de 263 metres de longitud. Ara la situació canviarà pel que fa a l’accés adaptat —el passadís queda igual—, gràcies a la instal·lació de quatre nous ascensors, que sumats als ja existents en tot l’intercanviador, assegurarà l’adaptació total de l’estació.

Fins ara, les persones amb mobilitat reduïda es veien obligades a fer determinats transbordaments pel carrer, amb l’afegit que la distància entre les estacions de l’L2 i L4, per una banda, i l’L3 i Rodalies, per l'altra, estan separades per pràcticament tres illes de l’Eixample, l’espai entre el carrer Aragó i la Gran Via. La situació canviarà un cop el departament de Territori ha iniciat les obres dels nous ascensors, que tenen un pressupost de 4,8 milions d’euros i un termini d’execució de 22 mesos, és a dir, que haurien d’estar acabades a principis de l‘any 2026. A la fi de les obres, segons ha detallat el mateix departament, les persones amb mobilitat reduïda podran fer tots els transbordaments possibles sense haver de sortir al carrer.

L’obra consistirà, principalment, en la instal·lació de quatre ascensors:

  • Un dels nous ascensors comunicarà el passadís de connexió L3-L4 amb l’andana L3 via 1.
  • Dos ascensors comunicaran les andanes de l’L4 amb el passadís intermedi que connecta amb l’L2 i amb el passadís L3-L4.
  • Un ascensor ubicat a la vorera del passeig de Gràcia connectarà directament el carrer amb el vestíbul de l’L4.

L’execució de les obres requerirà de diverses ocupacions a l’entorn de l’intercanviador, en l’àmbit de la Gran Via de les Corts Catalanes i el passeig de Gràcia, sense afectació als usuaris de Metro i Rodalies o a la circulació de vehicles en aquesta fase. Es recomana a les persones que circulin en bicicleta per la Gran Via l’itinerari format pels carrers de Roger de Llúria i Diputació fins a la rambla de Catalunya.

Un passadís entaforat a l’aparcament soterrani

Amb tot, la millora de l’intercanviador no resoldrà el seu gran problema, la longitud del passadís d’intercanvi, de 263 metres de longitud i que es deu principalment al fet que les estacions de les línies L3 i L4 estan força separades entre si, però també al fet que l’existència d’un aparcament de cotxes soterrani impedeix que s’hagi pogut desenvolupar un recorregut més curt. De fet, el passadís està entaforat en la segona planta de l’aparcament, que per això mateix té menys places d’aparcament que la resta. Sí no fos per l’aparcament, es podria haver fet un túnel més curt que, de tota manera, seguiria sent superior als cent metres de longitud, ja que les andanes de l’L4 estan situades al costat Besòs del passeig de Gràcia, entre Gran Via i Diputació, i les de l’L3 són al costat Llobregat de la mateixa via, entre Consell de Cent i Aragó.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!