L’1 de març de l’any 2022, és a dir, fa una mica més de tres anys i tres mesos, van començar les obres de reforma de la Via Laietana, una intervenció que aquesta principal artèria del districte de Ciutat Vella demanava de feia anys, i que ha suposat que durant tot aquest temps tant la circulació rodada com el pas de vianants s’hagi vist alterada de manera important, fins i tot de vegades, obligant a fer veritables gimcanes per travessar d’un costat a l’altre. Després que a l’agost del 2023 es va donar per acabada la primera fase, entre les places d’Urquinaona i d’Antoni Maura, és a dir, el costat muntanya, el diumenge 29 de juny es donarà per acabada la segona fase, entre les places d’Antoni Maura i la plaça bessona de Correus i Idrissa Diallo, i s’inaugurarà amb una festa ciutadana.
Segons ha confirmat aquest dimecres la primera tinenta d’alcaldia de l’Ajuntament de Barcelona, Laia Bonet, la culminació d’aquesta obra suposa obrir a la ciutadania un “model de transformació per a la Barcelona del segle XXI”, un concepte que pren importància just després de la repavimentació del carrer Pi i Margall anunciada fa pocs dies. La Via Laietana seguirà sent una via per a la circulació, però amb voreres de quatre metres i la supressió de dos carrils de circulació, una nova configuració que, en tot cas, no agrada a tothom, ja que, per una banda, obliga els ciclistes a compartir carril amb bus i taxi de baixada -i molts opten per circular contra direcció-, i no hi haurà cap carril de pujada obert a tot al trànsit, ja que l’accés serà restringit i controlat per càmeres intel·ligents.
De fet, després d’anys d’obres i una inversió de 38,16 milions d’euros, aquesta avinguda, que en el seu moment va esventrar la Barcelona històrica, tornarà a poder ser utilitzada per a la ciutadana en el que, per Bonet, serà una via “on vindrà de gust passejar”, amb una certa recuperació de verd urbà, per bé que no només en espais concrets, ja que la mateixa formulació de l’avinguda i l’existència dels túnels del Metro han impedit plantar-hi arbres. Amb la reobertura, així mateix, s’afavorirà la connexió entre el Gòtic, a la banda Llobregat, i els barris de Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera, a la banda Besòs.
Així queda la configuració definitiva del trànsit
En tot cas, la nova Via Laietana no perdrà del tot el seu paper d’artèria urbana, condició que sí que ha perdut, per a millor, el carrer Junqueras, beneficiat enormement per una pacificació col·lateral. Ara bé, aquesta nova mobilitat, que Bonet admet que “caldrà anar ajustant” en les primeres setmanes a partir de campanyes informatives durant l’estiu i amb la intenció de consolidar-la a la tardor, quedarà marcada per les diferències entre la pujada i la baixada. La mateixa Bonet ha apuntat que “la Via Laietana no és una opció” per pujar des de la Barceloneta a l’Eixample, ja que la recomanació seguirà sent el Paral·lel o l’eix Picasso-Lluís Companys.
En tot cas, la configuració de la mobilitat queda de la següent manera: En sentit muntanya-mar, hi ha un carril compartit per a Bus, taxi i ciclistes, i un carril obert al trànsit privat sense cap mena de restriccions, de manera que la Via Laietana sí que es podrà fer servir per connectar l’Eixample amb la Barceloneta. Això sí, la velocitat estarà limitada a 30 quilòmetres/hora.
Pel que fa al sentit mar-muntanya, el més controvertit de tots dos, només hi haurà un carril de circulació, a més del carril bici segregat. Aquest carril per al trànsit serà d’accés restringit per al transport públic, serveis i urgències, així com els veïns i veïnes dels barris de Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera i la Barceloneta i els taxis amb origen o destí dins l’àmbit de circulació restringida. També es permetrà l’accés als usuaris d’establiments determinats situats als barris de Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera, com ara els tallers de reparació de vehicles, aparcaments o clients d’hotels, hostals i pensions del mateix barri. Així mateix, també podran accedir al carril els usuaris de la plataforma logística del Mercat de Santa Caterina i, en un horari determinat i només fins a Antoni Maura, els vehicles de distribució urbana de mercaderies registrats pertinentment a l’àrea DUM de l’aplicació SPRO.

Quant al transport públic, a partir del dilluns 30 de juny, la línia 47 de bus de TMB, amb origen i destí a l’Hospital del Mar i que travessa el barri de la Barceloneta, connectarà amb l’Eixample de pujada a través de la Via Laietana, així com el bus de barri 120, que recupera el recorregut de pujada fins a Antoni Maura. De baixada, a més del 47 i el 120, seguiran circulant-hi les línies V15 i V17.
Càmeres intel·ligents i llistes de matrícules
Aquest carril de pujada estarà degudament senyalitzat amb la prohibició de circulació excepte els vehicles autoritzats, i després de l’estiu es posarà en funcionament un sistema de càmeres de lectura de matrícules per tal de sancionar automàticament les eventuals infraccions d’accés que es cometin, és a dir, un tipus de “càmeres intel·ligents”, similars a les que operen a la Rambla, una altra via també en obres. Durant aquest temps s’informarà pertinentment les persones físiques i jurídiques amb accés autoritzat per tal que puguin fer els tràmits oportuns i donar d’alta els vehicles. Es preveu, fins i tot, que els aparcaments lliurin llistes de matrícules per poder discernir els vehicles que facin ús autoritzat d’aquest carril dels que no.
Pocs dies abans de la inauguració, s’estan fent els últims retocs a la Via Laietana i així mateix, se seguiran executant les obres de renovació dels carrers de Fusteria i d’Àngel Baixeres, inclosos al projecte de transformació de la Via Laietana, i pendent de les tasques d’arqueologia que s’estan realitzant en aquests dos punts. Aquests carrers es transformaran en plataforma única i es guanyarà verd. Igualment, a finals de juliol està prevista la pavimentació de la cruïlla de la via amb els passejos de Colom i d’Isabel II, i a la tardor, un cop passin la temporada de més calor, s’executaran les plantacions d’arbrat pendents.
Festa ciutadana el 29 de juny
Pel que fa a la festa d’inauguració, es preveu que el 29 de juny entre les 10.30 i les 18.00 hores, la Via Laietana s’ocuparà amb activitats familiars, música i tallers, per tal de convidar tota la ciutadania a conèixer com ha quedat l’avinguda, que per al consistori queda convertida en una via ciutadana i cívica, que vol treure profit dels equipaments culturals i comercials que hi tenen seu i que enforteix la capacitat d’atracció dels barcelonins i barcelonines cap a Ciutat Vella. Un cop acabi la festa ciutadana, diumenge a la nit s’obrirà al trànsit la Via Laietana en tots dos sentits.