Les obres de perllongament de la Línia 8 dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), que ha de connectar les estacions de Plaça d’Espanya amb Gràcia amb parades a Hospital Clínic i Francesc Macià ocasiona des d’aquest dilluns afectacions al trànsit a la Gran Via, un cop s’ha iniciat una nova fase dels treballs preliminars. En concret actualment es treballa en la construcció d’un col·lector al vial lateral costat mar de la Gran Via de les Corts Catalanes, entre el carrer de Llançà i el carrer de Vilamarí. L’obertura d’aquest pou servirà per fer-hi entrar la tuneladora que haurà d’excavar el túnel fins a la futura estació d’Hospital Clínic i la nova estació de Gràcia.

Aquesta actuació es desenvoluparà en dues fases. La primera va començar aquest dilluns, 3 d’octubre, i està previst que acabi el 30 de novembre, amb el tall de l’accés de vehicles des de la Gran Via de les Corts Catalanes fins al lateral abans del carrer de Llançà. També quedarà tallat el carrer de Llançà, a la cruïlla costat mar i muntanya amb la Gran Via. Els talls es faran amb barrera New Jersey de formigó. A més, el tram del carrer de Llançà entre la Gran Via i el carrer de Sepúlveda quedarà en atzucac, amb un carril de circulació de doble sentit d’accés exclusiu de veïns i vehicles d’emergència. 

Els contenidors es traslladaran per crear una zona d’apartador i també es retirarà un tram d’aparcament de motos a l’encreuament amb la Gran Via, mentre que el carril bici es mantindrà habilitat. També es mantindrà l’accés a l’aparcament davant de l’edifici de l’ONCE. Així mateix, la parada 1559 a Gran Via dels busos H16, 13 i 91 es traslladarà a la parada 3247, que queda situada a la plaça Espanya, just davant de la comissaria dels Mossos.

Estació a Francesc Macià

El perllongament de l’L8 entre les estacions d’Espanya i Gràcia permetrà l’enllaç amb el servei de FGC al Vallès -però no la connexió, ja que els amples de via són diferents- a través d’un túnel de quatre quilòmetres amb estacions a Hospital Clínic, on s’enllaça amb l'L5 del Metro i a Francesc Macià, resolent així un greuge històric en aquesta part de la ciutat, la zona urbana sense metro més important en l’actualitat. La previsió és inaugurar aquest nou tram l’any 2028. A molt més llarg termini es preveu perllongar l'L8 en sentit Besòs, en una fase que de moment no té cap concreció de traçat, estacions o terminis.