La Federació Serveis a la Ciutadania de CCOO-Catalunya ha denunciat a Inspecció del Treball a l’empresa concessionària de les línies urbanes d’autobús que connecta Horta i Gràcia -línies 86 i 87- per pràctiques que no respecten els drets i condicions dels seus treballadors, recollits al conveni col·lectiu. Concretament, la denúncia és contra la Unió Temporal d’Empreses (UTE) concessionària del servei, formada per les empreses Montforte, Castromil i Alcalabus (Monbus), en matèria de concreció horària, calendaris i data de pagament dels salaris de la seva plantilla. Un dels primers punts sobre el que alerten els representants sindicals ha estat l’establiment del calendari laboral i la imposició dels quadrants horaris. 

Segons el conveni del sector, “l’empresa ha d’entregar el calendari de forma anual i a cada persona individualment” (article 34.6 de l’Estatut del Treballador i article 39.a) del conveni) i aquest document ha de contenir els dies feiners, de descans, festius, ponts, període de vacances, jornada anual i diària, i horaris. El sindicat reclama que abans de l’entrada de Monbus en l’explotació del servei, el setembre del 2021, es feia tal com marca aquesta regulació, exposant-ho a un lloc visible i consultat amb els representants dels treballadors, de tal manera que tot el personal tenia clar els torns no només individuals, sinó de tota la companyia, comprovant una repartició uniforme entre el personal i evitant discriminacions.

Així mateix, consideren que la nova adjudicatària se salta el conveni i els drets de la seva plantilla lliurant calendaris mensuals que moltes vegades són alterats després de ser entregats, fet que “es podria considerar com modificacions substancials i col·lectives de les condicions de treball”, segons CCOO. Destaca el fet que l’UTE no ha exposat cap raó tècnica, organitzativa, econòmica o de producció que justifiqui efectuar aquest canvi. De fet, el sindicat apunta el fet que “l’organització del treball no ha canviat”, ja que en el transport de viatgers amb autobús les condicions estan “ajustades a recorregut i horaris públics prefixats que no varien al llarg de l’any”, fet que permet fer una planificació anual.

D’altra banda, la Federació Serveis a la Ciutadania de CCOO-Catalunya també ha denunciat a Inspecció de Treball les alteracions que Monbus aplica a la data de pagament dels salaris dels treballadors, així com errors en la confecció de les pròpies nòmines. Així, la concessionària actual de la línia de bus que connecta Horta i Gràcia paga en dies variables i a partir del 5 del mes següent a la seva meritació. Amb l’anterior empresa, el sou s’abonava  i entregava les nòmines dins el corresponent al pagament. CCOO considera que això “pot ser considerat com una modificació substancial”, ja que no compleix “amb la forma i costum establertes a l’anterior empresa” ni tampoc el que disposa a l’article 29.1 de l’Estatut del treballador, ni en els articles 11 i 12 del conveni. 

A més, entrega el rebut del sou molt més tard de la data de pagament, fet que dificulta la comprovació que l’import de l’abonament sigui correcte, i més tenint en compte que els treballadors i treballadores asseguren que “es produeixen moltes errades, en la confecció del document de nòmina”. CCOO exigeix que s’obligui a la UTE a “ajustar-se a la legalitat” en aquests aspectes i que, si és corresponent, se sancioni a l’empresa concessionària del servei

Subrogació irregular

Els problemes dels treballadors i treballadores del servei d’autobusos de la línia d’Horta-Gràcia amb la seva empresa van començar al mateix moment de l’adjudicació de la nova concessionària del servei, l’agost de 2021. En aquestes situacions, amb un canvi d’empresa adjudicatària, es procedeix a la subrogació de la totalitat de plantilla, que, en aquest cas, hauria d’haver estat a la UTE Montforte, Castromil i Alcalabus, tal i com disposen les normes i regulacions aplicables en aquesta matèria. No va ser així: els treballadors i treballadores van ser subrogats de forma separada i repartida entre les tres empreses que conformen la UTE, trencant, d’aquesta manera, la unitat productiva. CCOO considera que “en aquest procés no es van respectar els drets” de la plantilla, qualificant-la de “subrogació irregular, quan no il·legal” i apuntant que aquesta pràctica “posa en perill l’estabilitat a l’ocupació d’aquestes persones” i alerten que poden “donar-se alteracions de les condicions de treball i pèrdua de drets que aquestes persones tenien a l’empresa cedent i que han sigut alterades de forma imposada i unilateral” per la UTE Montforte, Castromil i Alcalabus.