Compte enrere per a la inauguració de la nova estació de Rodalies de Sant Andreu (fins ara Sant Andreu Comtal, però perdrà el cognom amb els darrers canvis de noms d’estacions) tal i com ja s’havia avançat, entre el 3 i el 10 de desembre es farà l’últim tall de les línies R2 i R11 (que acabaran recorregut a Montcada) i l’estació de Sant Andreu Comtal quedarà sense servei per acabar les obres de connexió de tota la línia que ha de permetre que les vies d’aquestes línies ja passin per l’interior de la futura estació de la Sagrera, com ja ho fan les provinents del Maresme. L'endemà, 11 de desembre, l'estació de Sant Andreu ja entrarà en servei. De fet, actualment ja es treballa en la decoració interior.

ADIF obres Sant Andreu primera / Foto: Montse Giralt
Feines de connexió de les vies entre les futures estacions de Sant Andreu i la Sagrera / Foto: Montse Giralt
ADIF obres Sant Andreu segona / Foto: Montse Giralt
La separació entre Sant Andreu i La Sagrera tindrà trams en túnel i altres a cel obert / Foto: Montse Giralt
ADIF obres Sant Andreu tercera / Foto: Montse Giralt
Les obres se centren en la connexió de vies, que en aquest tram serà de triple via / Foto: Montse Giralt

Segons ha confirmat aquest matí el responsable tècnic de les obres d’Adif, Alberto Alcañiz, ja ens trobem a la meitat del temps previst per a les obres iniciades al setembre per permetre la connexió de les línies que connecten Barcelona amb Granollers per tot el nou entramat de la Sagrera, i fins i tot es va “a un ritme més ràpid que les previsions del calendari”. De fet, Alcañiz ha xifrat en un 60% les obres ja finalitzades pel que fa a aquest tall específic i, el que potser és més important, un 65% de l’operació total de tota la infraestructura ferroviària de la Sagrera, que encara no té data clara de finalització.

En una visita per mitjans, Alcañiz, en companyia del coordinador tècnic d’Adif, Lluís Ubalde, ha pogut donar detalls del que considera una “operació gegantina”, que tindrà un cost final de 2.100 milions d’euros, dels quals un centenar s’hauran invertit aquest 2022. El que sí que és visible sobre el terreny és que els treballs avancen a bon ritme, ja que hi ha hagut moments en que hi han treballat alhora 600 operaris. A més, es fan feines també de nit, tot i que limitades a “activitats no sonores”. En aquests moments es treballa per acabar de connectar les vies en petits trams entre l’estació de Sant Andreu i la de La Sagrera, on es disposarà d’una configuració de tres vies que permetran una “major explotació”. També cal connectar les vies entre Sagrera i Bac de Roda.

Nou tall a Sant Andreu Comtal entre el 3 i el 10 de desembre

Per a la setmana del 3 al 10 de desembre i aprofitant els diversos dies festius, l’estació de Sant Andreu Comtal quedarà definitivament sense servei per poder fer la connexió de les vies per la banda nord, entre el nus de la Trinitat i la nova estació subterrània de Sant Andreu. Un cop finalitzada aquesta connexió, l’11 de desembre ja podrà entrar en servei la nova estació i els trens faran parada per prosseguir, en direcció Barcelona, per la futura estació de la Sagrera, això sí, igual com passa amb els trens de l’R1 provinent de Mataró, de moment sense aturar-se. 

La finalització de tot el tram i la possibilitat que els trens ja passin per la nova trama de vies no implica que tot l’espai quedi cobert, segons ha assenyalat Alcañiz, la cobertura total es farà més endavant, quan es desenvolupi el projecte del futur parc lineal que ha d’enllaçar Bac de Roda amb la Trinitat. A més tot i que la nova estació de Sant Andreu i la futura de la Sagrera estaran separades només per 1800 metres, des d’Adif s’ha defensat la necessitat d’invertir en una nova estació a Sant Andreu, perquè es tractarà de “dues estacions totalment diferents”, i també per l’elevat ús actual de la de Sant Andreu Comtal. “No hauria estat correcte no fer una nova estació a Sant Andreu”.

ADIF obres Sant Andreu quarta / Foto: Montse Giralt
Al tram en túnel es treballa en enllestir els acabats / Foto: Montse Giralt
ADIF obres Sant Andreu cinquena / Foto: Montse Giralt
En aquestes obres hi ha hagut pics de 600 persones treballant alhora / Foto: Montse Giralt
ADIF obres Sant Andreu sisena / Foto: Montse Giralt
Feines d'ajustament de les noves vies de Rodalies / Foto: Montse Giralt

En tot cas, Adif preveu fer el gruix de les obres durant la segona quinzena de novembre, que en aquesta fase són principalment les de connectar els nous entramats viaris, i tot i que el ritme és més ràpid del previst, no es preveu acabar abans del dia 10, perquè a banda de fer la connexió de vies per la part nord, també cal fer totes les proves de fiabilitat i simulacres necessaris. Amb tot, Alcañiz ha recordat que després d’acabar la primera fase, que va consistir amb la connexió dels trens de Mataró, ara ja s’està a la recta final de la segona fase, la dels trens de Granollers.

Els trens d'alta velocitat passaran per la Sagrera "entre 2025 i 2026"

Un cop acabada aquesta segona fase es donarà pas a la tercera, també de gran complexitat, que serà la de fer passar els trens d’alta velocitat i ample europeu per la futura estació de la Sagrera, que no es podia començar fins a acabar les de Rodalies i ample ibèric, ja que l’alta velocitat passa per un nivell superior de la futura estació. Les previsions més optimistes són tenir enllestit el pas dels trens tipus AVE per la Sagrera entre “2025 i 2026”. Ara bé, una cosa és que els trens passin per la futura estació i una altra, que facin parada, i això encara va per llarg.

ADIF obres Sant Andreu setena / Foto: Montse Giralt
Al mateix temps que es posen les vies es fan les feines de cablejat / Foto: Montse Giralt
ADIF obres Sant Andreu vuitena / Foto: Montse Giralt
Alberto Alcañiz és el responsable tècnic d'Adif d'aquestes obres / Foto: Montse Giralt
ADIF obres Sant Andreu novena / Foto: Montse Giralt
Les obres permetran posar en servei l'estació de Sant Andreu l'11 de desembre / Foto: Montse Giralt