La reurbanització de la Rambla de Barcelona començarà el 19 de gener del 2026 una nova fase d’obres ocupant ja de manera decidida el passeig central, un àmbit on ja han començat les intervencions però que ara aniran a més, ocupant bona part de l’espai disponible i tocant el nervi més sensible de la Rambla, les terrasses dels establiments de restauració. A mesura que avancin les obres, els vetlladors hauran de ser retirats per permetre la reforma, i això fa que l’Ajuntament ja es plantegi com serà la configuració definitiva, amb una negociació amb els restauradors que encara no ha arribat a bon port.
En aquest context, el govern municipal parteix de la premissa que la futura Rambla ha de tenir menys taules, però no necessàriament menys terrasses, i sobretot, ha de tenir més espai per als vianants. Una fórmula per aconseguir aquesta ampliació de l’espai per als vianants serà la d’arrambar les terrasses cap a les voreres del passeig central, és a dir, si ara els vetlladors comencen després dels escocells, en el futur es podran ubicar entre escocells, de manera que la reculada de les terrasses alliberi espai per als vianants. Segons els plans més optimistes això permetria que en els punts on hi ha colls d’ampolla de menys de 4 metres per a vianants, se superin els 9 d’espai per a caminar. De fet, l’Ajuntament estima que amb totes les intervencions a la Rambla els vianants guanyaran un 33% d’espai sobre la situació prèvia.
Ara bé, encara que la tinenta d’alcaldia Raquel Gil ha presentat aquests plans amb la intenció que hi hagi una “reducció de taules”, per al director general del Gremi de Restauració, Roger Pallarols, aquesta intenció és només un “principi d’acord” que ha de fer possible l’equilibri entre una nova Rambla més amable pels vianants i “assegurar el futur dels restauradors de la Rambla”. De fet, tots dos, gil i Pallarols, que han participat en una roda de premsa conjunta amb el president d’Amics de la Rambla, Àlex Balletbó, han coincidit en que no hi ha un nombre determinat de les “taules i cadires” que hi haurà a la Rambla un cop acabades les obres, però Pallarols s’ha mostrat confiat a arribar a un acord en les properes setmanes.
L’any 2026 començarà amb obres al passeig central
En tot cas, el que sí que queda clar per totes les bandes és que el 19 de gener començarà aquesta nova fase d’obres, que s’allargarà durant un any amb l’objectiu de tenir tota la reforma enllestida els primers mesos del 2027. Segons el calendari previst, durant el mes de gener començaran els treballs d’infraestructures, pavimentació, enllumenat i mobiliari urbà en diferents etapes des de Liceu fins al pla de l'Ós i fins al carrer Nou de la Rambla, encara que des del mes de novembre, la reforma ja ha entrat en el tram central entre la plaça de Catalunya i el carrer de Santa Anna i Bonsuccés, i ha comportat la retirada de les terrasses de tres locals de restauració en aquesta zona i la pròxima reubicació provisional de tres quioscos de venda de premsa.
Amb l’ampliació de la zona d’execució d’obres i l’arribada al gruix del tram central, a partir del gener de 2026, l’Ajuntament abordarà la reconfiguració de l’ocupació de l’espai públic, amb nous criteris d’ordenació territorial, orientats a guanyar espai per al passeig i millorar l’oferta comercial i de restauració principalment. És en aquest context que es durà a terme la pròxima reubicació provisional dels quioscos de premsa i de les parades de floristes per les obres. Pel que fa a les terrasses, la voluntat és la d’harmonitzar els vetlladors i aconseguir equilibrar un augment de l’espai per als vianants amb la viabilitat dels negocis.
En l’actualitat, la Rambla compta amb 62 locals de bar o restaurant, que representen el 30% dels locals comercials actius de la via; la meitat d’aquests compten actualment amb llicència de terrassa, i fins ara podien ocupar amb diferents autoritzacions de llicència de terrassa espais a banda i banda del tram central i a les voreres laterals. Amb la nova ordenació, l’oferta haurà d’ubicar-se exclusivament al tram central. Com a criteri general, les terrasses s’ubicaran de manera que es garanteixi un ampli espai lliure per al pas, que amb la reforma comporta passar dels 2,40 metres actuals en els trams més congestionats a disposar entre 8,50 i 9,60 metres d’amplada, dependent del tram. Això suposa que l’espai per als vianants serà aproximadament tres vegades més gran, una millora que respon a la voluntat de prioritzar la comoditat, la seguretat i l’accessibilitat per a la ciutadania.
