Després d'anys de retard en les obres, la línia 9 del metro de Barcelona té data d'acabament. El Govern ha anunciat que destinarà 946 milions d'euros amb l'objectiu de finalitzar el tram central de la L9, entre la Sagrera i Zona Universitària, l'any 2029.

La previsió amb la qual treballa el Govern és inaugurar quatre estacions de metro a 2026 -Lesseps, Guinardó, La Sagrera i La Sagrera alta velocitat-, cinc en 2027 -Camp Nou, Sarrià, Mandri, Sanllehy i Maragall- i quatre més entre 2028 i 2029, les de Motors, Campus Nord, Manuel Girona i Putxet.

Obres aturades el 2011

Per dur a terme la connexió entre les ramificacions nord i sud de les línies L9 i L10 cal acabar poc més de quatre quilòmetres de túnel entre les futures estacions de Manel Girona i Lesseps, on es troben actualment aturades dues tuneladores, així com finalitzar les estacions sobre el viaducte a la Zona Franca. Les obres es van aturar el 2011 per problemes de finançament.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, i el secretari d'Economia i Hisenda, Albert Castellanos, han anunciat la represa del projecte després de l'aprovació del nou Pla Econòmic Financer d'Ifercat, administradora de les infraestructures ferroviàries de la Generalitat i responsable de la construcció de l'L9. La iniciativa, que preveu un major esforç pressupostari entre 2023 i 2027, ha rebut llum verda en el marc d'un escenari econòmic que el Govern preveu de creixement "prou realista i factible", en el qual té capacitat d'endeutament, i a què podrien sumar-se els fons europeus Next Generation

inauguracio metro l10 ciutat justicia marin torra aragones acn

Inauguració de l'estació de la línia L10 Ciutat de la Justícia, ara fa un any / ACN

Beneficis a 280.000 viatgers 

"Aquest acord en una bona notícia per als usuaris del transport públic", ha destacat Calvet, que ha dit que la conclusió de l'L9 beneficiarà 280.000 viatgers al dia, que podran estalviar-se 8 minuts de trajectes diaris i reduirà en més d'un 10% els passatgers d'altres línies de metro.

D'acord amb el conseller, les obres també suposaran més de 120 contractes, 50 d'obres i la resta de serveis i consultoria, així com 2.500 llocs de treball directes. "Si amb la crisi econòmica de 2008 es va justificar el fre a les inversions, amb la de la pandèmia es justifica el contrari", ha dit per afegir que l'"austeritat en inversions no sempre és la millor solució".

Imatge principal, una de les tunedalores que han treballat en les obres, ara aturades, de la L9 / Arxiu
 

T'ha fet servei aquest article? Per seguir garantint una informació compromesa, valenta i rigorosa, necessitem el teu suport. La nostra independència també depèn de tu.
Subscriu-te a ElNacional.cat