Les obres de l’L4 de metro avancen segons el calendari establert i ja s’han finalitzat el 60% de la totalitat de les actuacions previstes. Les afectacions al servei, però, continuaran durant tot el mes d'agost i fins al setembre. La línia groga recuperarà el servei entre Verdaguer i Maragall a partir del dia 1 del pròxim mes, reduint l’afectació a les darreres quatre estacions de la línia que continuaran tancades fins al 7 de setembre. A l’L11 el tram sense servei és només de Trinitat Nova a Casa de l’Aigua, però durarà fins al 7 de setembre. Fins ara, i segons ha informat TMB, ja s’ha canviat el balast per formigó en els 6 km de via entre les estacions de Maragall i Trinitat Nova, també s’ha instal·lat el carril i les fixacions antivibratòries, i ara falta completar les feines amb altres actuacions a la infraestructura com les soldadures de la via.
La presidenta de TMB i primera tinenta d’alcaldia d’Urbanisme de l’Ajuntament de Barcelona, Laia Bonet, ha visitat les obres aquest divendres per conèixer de primera mà la seva evolució. Durant la visita d’avui, la presidenta de TMB, Laia Bonet, ha destacat la importància de seguir treballant per a millorar la xarxa de metro i ha reiterat el seu agraïment a la ciutadania “per adaptar-se a les afectacions que comporten aquestes intervencions absolutament necessàries per augmentar el confort de les persones usuàries i eliminar les vibracions per l'ús de la infraestructura que afecten aquest tram”. A més, la presidenta, ha recordat que “l’escapament a Maragall ens permetrà que, en cas d’incidència, el nombre d’estacions sense servei sigui menor”. Aprofitant la visita, Laia Bonet ha comentat la licitació de TMB de 39 trens per reforçar la capacitat i donar servei a l’L9 per un valor de 321 milions d'euros, i ha concretat que 22 d’aquests vehicles serviran per al tram central de l'L9. D’aquesta manera, quan s’acabin les obres d’aquest ramal hi haurà els vehicles “ja preparats” i els primers combois arribaran el 2029.
Amb una inversió per part de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) de 20 milions d’euros, les obres iniciades el passat 25 de juny permetran reduir el nombre d’incidències gràcies a la renovació integral de 6 quilòmetres via que inclou la substitució de balast per formigó. La nova via permetrà fer un manteniment més eficaç i minimitzar problemes de vibracions detectats a la zona. Aquesta actuació inclou la renovació de quatre aparells de via entre Maragall i Trinitat Nova i la instal·lació d’un nou escapament, d’una nova connexió entre les dues vies. Aquesta connexió permetrà més flexibilitat en l’operació perquè possibilitarà canviar de via els trens en cas de necessitat i això vol dir que, si es produeix una incidència, el tram afectat serà més curt. Per fer aquestes obres s’ha construït un pou a Guinardó que serveix per extreure material i que, després d’aquesta actuació, quedarà com una galeria de ventilació.
Nou sistema de senyalització
Durant el tall de servei també s’estan realitzant part dels treballs del Departament de Territori per a modernitzar tecnològicament l’actual sistema de senyalització de l’L4 de metro, que comportaran una inversió de 62 milions d’euros. En el marc d’aquesta obra, el Departament renovarà la senyalització en el tram que abasta el tall de servei d’aquest estiu a l’L4. En concret, es posaran en servei uns nous enclavaments a Trinitat Nova, Via Júlia, Girona i Maragall, que disposaran d’una tecnologia que incrementarà la fiabilitat del servei. També s’instal·larà un nou aparell de via, un nou escapament a Maragall, que permetrà més flexibilitat en l’operativitat de la línia, perquè possibilitarà canviar de via els trens quan sigui necessari; així, si es produeix una incidència, es podrà donar servei a més estacions. El nou sistema de senyalització permet incrementar la velocitat comercial de la línia i possibilita la introducció de millores en l’oferta de l’L4.
Alternatives de mobilitat
Pel que fa als serveis alternatius de mobilitat, la xarxa de metro està convertint-se en la principal alternativa, especialment l’L3 i l’L5, donat que cobreixen el recorregut del tram afectat. L’L3 connecta Passeig de Gràcia amb Trinitat Nova, i l’L5 Verdaguer amb Maragall. Respecte a l’L11, des de Torre Baró es pot connectar amb Fabra i Puig, La Sagrera i Arc de Triomf amb Rodalies. Així i tot, els serveis especials d’autobús habilitats per cobrir les estacions sense servei segueixen funcionant amb normalitat i absorbint el passatge sense aglomeracions. Fins al 7 de setembre funcionarà un servei especial d’autobús entre Verdaguer (L4) i Casa de l’Aigua (L11), que es reduirà a partir de l’1 de setembre quan l’L4 de metro recuperi el servei entre Verdaguer i Maragall. TMB també ha habilitat altre servei de bus especial entre Girona i Verdaguer per a persones amb mobilitat reduïda, ja que Verdaguer no és una estació accessible.