Carregant...

Just a punt per a la visita del papa Lleó XIV, Barcelona ha estrenat una nova plaça, o si més no, un nou espai per a vianants. Es tracta del tram del carrer Marina entre Mallorca i Sardenya, és a dir, just al davant de la façana del Naixement. En aquest Barcelona Exprés fem un petit passeig per la zona just a l’acabament de les obres.

📍 On va ser atropellat Antoni Gaudí? En aquest Barcelona Exprés t'ho expliquem!

⁉️ Un edicle desaparegut, un gratacel brutalista i altres curiositats de la plaça Urquinaona

Aquest nou tram, que feia anys que era per a vianants, però mantenia les voreres i la calçada, ara presenta una plataforma única, ampla i accessible, que connecta el temple amb la plaça Gaudí, que és la zona enjardinada que tenim al darrere, amb l’objectiu de facilitar el moviment de veïns i visitants en un punt força concorregut. Aquesta intervenció, amb un cost de 2 milions d’euros i vuit mesos de durada, recupera una idea ja plantejada per Rubió i Tudurí el 1977: crear una gran illa contínua entre la basílica i el parc, guanyant espai públic i millorant l’encaix urbà del monument. En tot cas, el nou espai s'ha plantejat com un espai semicircular que connecta les escalinates de la façana del Naixement amb els camins de la plaça Gaudí.

Cal tenir en compte que els entorns de la Sagrada Família sempre han estat complicats de resoldre, entre la voluntat d'Antoni Gaudí i els seus successors d'aconseguir les millors perspectives sobre el temple i la necessitat de l'Ajuntament d'urbanitzar la zona i posteriorment l'edificació residencial, sense oblidar que la Sagrada Família només és propietària de l'illa de l'Eixample que ocupa, no pas de la resta de la ciutat. Bon exemple d'aquesta situació és el debat sobre l'escalinata que la Junta Constructora vol construir sobre el carrer Mallorca, que s'enfronta a l'oposició veïnal.

Ara, tot i que l’Ajuntament defensa que aquesta nova plaça acollirà activitats del barri i es destinarà a ús veïnal, molts residents temen que l’espai acabi ocupat pels milions de turistes que visiten la Sagrada Família anualment i els negocis, no sempre del tot legals, que genera la massificació turística. De moment, i coincidint amb la visita del papa a Catalunya, de fet la plaça està tancada al públic, ja que serà des d'aquest punt des d'on es viurà l'acte central de la visita de lleó XIV a Catalunya. Perquè l’únic cert de moment és que la nova plaça s’ha acabat a punt per a la visita del papa Lleó XIV, que precisament des d’aquí beneirà i inaugurarà la torre de Jesucrist, la més alta de la Sagrada Família.