La tardor del 2020 una decisió de l’Ajuntament de Barcelona va encendre els ànims dels treballadors de l’Hospital de la Vall d’Hebron, així com de la resta d’usuaris d’una zona on hi ha diverses instal·lacions esportives. De la nit al dia, el consistori va suprimir centenars de places d’aparcament gratuït i les va reconvertir en zones d’àrea verda, de pagament i ús restringit a residents.

Tot i que en aquell moment qui va encapçalar les protestes va ser el personal sanitari, que considerava que la supressió de places d’aparcament tenia només una finalitat recaptatòria i que els perjudicava precisament en un moment en que se’ls exigia un esforç especial per combatre la pandèmia del coronavirus, el fet és que la mesura també va afectar altres usuaris de la zona, en especial els que fan servir les diverses instal·lacions esportives.

Val a dir que el barri de la Vall d’Hebron -del qual l’hospital, malgrat el nom, no en forma part- té dues parts molt diferenciades, una zona habitada, aproximadament entre l’avinguda de Can Marcet i el carrer del Pare Mariana, i una altra d’instal·lacions esportives entre aquest últim carrer i el de Coll i Alentorn. 

Aparcament en zona verda

En aquesta segona zona, des del mes de maig d’aquest 2021, es viu una situació irregular, ja que una de les instal·lacions esportives, el gimnàs Eurofitness Vall d’Hebron (UEsports - Centre Municipal de Tenis Vall d’Hebron), ha habilitat una zona d’aparcament exclusiu per a abonats en un espai situat al pas d’Isadora Duncan que fins a aquell moment era d’ús de vianants i que, com ha pogut comprovar elNacional.cat, està catalogat urbanísticament en la categoria 6a, és a dir, la reservada a parcs i jardins.

La zona delimitada compta amb vials d’accés perfectament senyalitzats, que identifiquen clarament el solar com a espai reservat per als abonats al gimnàs, tot i que no compta amb cap barrera ni requereix cap identificació per poder accedir-hi.

Parking Montbau, tenis complejo deportivo, Reportaje Palmer   Carlos Baglietto

L'espai convertit en aparcament hauria de ser d'ús de vianants / Carlos Baglietto

De fet, el cas va fer el salt a l’àmbit polític el mateix mes de maig, quan es va privatitzar la zona, quan l’Associació de Veïns i Veïnes de la Vall d’Hebron va sol·licitar l’11 de maig, via correu electrònic a l’ajuntament de Barcelona i en concret a la segona tinenta d’alcaldia, Janet Sanz i a la regidora del districte d'Horta-Guinardó i fins setembre, també responsable de Mobilitat, Rosa Alarcón, tota mena d’informacions relatives al nou ús de l’espai. Segons ha pogut saber elNacional.cat, la petició no ha obtingut resposta.

També el mateix mes de maig, amb data del dia 26, el Grup Municipal de JxCat al consistori va entrar la següent pregunta a l’ajuntament de Barcelona, signada pels regidors Jordi Galbis i Francina Vila: “Quin és el capteniment del govern municipal pel que fa a l’aparcament situat al Parc de la Vall d’Hebron (C/Isadora Duncan) pel Centre Municipal de Tenis Vall d’Hebron?”. 

La resposta, del 10 de juny i signada per Rosa Alarcón, assegura que “abans de la pandèmia, les instal·lacions esportives municipals Tennis Vall d’Hebron i Olímpics van sol·licitar una ordenació de l’aparcament dels dos equipaments als entorns d’Isadora Duncan. Es va sectorialitzar quina zona corresponia a cada instal·lació, però no es va poder implantar perquè en el punt més intens de la pandèmia el pavelló de la Vall d’Hebron va esdevenir pavelló sanitari. En el moment que va deixar de ser-ho va entrar en funcionament aquesta ordenació i tots dos serveis esportius han tramès la seva satisfacció”. Cap esment a l'ocupació d'espai d'ús públic.

El districte es compromet a ”revertir-ho”

Amb tot, el passat 12 de novembre, en el marc del Consell de Barri de la Vall d’Hebron, la regidora Alarcón va admetre que la zona d’aparcament per abonats ja havia estat motiu d’una reunió amb entitats veïnals per revertir la situació: “No estic d’acord amb el que està passant en aquests moments d’ocupació d’Isadora Duncan per part del club de tenis”, va afirmar la regidora, per afegir que “això va passar en un moment en que jo no hi era i que jo no hi estic d’acord”. “Aquesta situació s’està revertint en aquests moments i es revertirà”, va concloure. Un mes després, malgrat tot, la situació segueix igual.

 

 

D’altra banda, la direcció de l’EuroFitness Vall d’Hebron defensa la legalitat de la zona d’aparcament per a abonats. “Tenim permís del districte per habilitar l’aparcament”, assegura el director del centre, Sergi Espinal, en conversa telefònica amb elNacional.cat, i assenyala que la petició es va fer arran de la conversió de totes les zones d’aparcament en espais restringits a residents i que es va tramitar a través del “consell d’equipament”, del districte d’Horta-Guinardó.

És més, pel que fa a l’existència de cartells senyalitzadors de la zona, des de la direcció del gimnàs es rebutja que s’hagin posat de manera unilateral, ja que van ser validats per “tècnics de l’Ajuntament”. A més, apunten que la inexistència de cap barrera i la impossibilitat de destinar personal a vigilar l’accés fins i tot permet que “es colin” a la zona vehicles que no pertanyen a abonats. En tot cas, el gimnàs es mostra obert a atendre qualsevol decisió que pugui prendre l’ajuntament sobre l’aparcament.

Parking Montbau, tenis complejo deportivo, Reportaje Palmer Carlos Baglietto03

Cotxes aparcats a la zona reservada / Carlos Baglietto

Malgrat el posicionament del gimnàs, l’habilitació de la zona d’aparcament en zona 6a constitueix una irregularitat urbanística que ateny directament l’Ajuntament de Barcelona i en concret a la regidora del districte d’Horta-Guinardó, Rosa Alarcón, que a més, fins a mitjans de setembre era regidora de Mobilitat. 

La qüestió és com és que si el districte admet que cal “revertir” la situació, com és que no s’ha fet encara i, especialment, qui assumirà les responsabilitats polítiques d’una decisió que el mateix consistori reconeix com a desencertada.

 

Imatge principal: Entrada a la zona d'aparcament exclusiu, clarament senyalitzada / Carlos Baglietto