La preservació d’un tram de via del tramvia al carrer Girona, entre Diputació i la Gran Via, en el marc de la conversió de diversos carrers de l’Eixample de Barcelona en eixos verds durant l’anterior mandat, havia d’anar acompanyada d’un plafó que les contextualitzés, però l’actual govern de Jaume Collboni va desestimar aquesta possibilitat, segons es desprèn de documentació de l’Associació Coordinadora ProMuseu Transport Barcelona a què ha tingut accés ElNacional.cat, on es revela que l’actual president d’aquesta entitat, Ferran Armengol Ferrer, va rebre l’encàrrec de preparar el text que havia de figurar en el plafó explicatiu per part de Joan Roca, aleshores director del MUHBA, amb coneixement de l’arquitecte en cap de l’Ajuntament de Barcelona, Xavier Matilla.

Cal recordar que aquesta entitat, que promou un Museu del Transport a Barcelona, va rebre el passat mes de febrer una “resposta esperpèntica” davant la petició de col·locar “una placa metàl·lica a terra, com fan a altres ciutats, entre les vies preservades del carrer Girona, per on va circular el tramvia a Horta des de 1900”, ja que la regidoria de promoció econòmica, treball, feminismes i memòria democràtica, de la qual n'és responsable Raquel Gil (PSC), va respondre que “les plaques i faristols de Memòria Democràtica responen a criteris específics que no inclouen la commemoració d’infraestructures de transport públic”, motiu pel qual “no es preveu la instal·lació d’un element commemoratiu en aquest cas”.

A banda que la mateixa entitat recorda que altres ciutats on s’han recuperat antigues vies del tramvia han inclòs informació de context, entre les quals Alacant, Granada i Las Palmas de Gran Canària, aquesta setmana ha adreçat una carta a la tinenta d’alcaldia Maria Eugènia Gay, que en la Comissió de drets socials, cultura i esports del passat mes de març va reiterar la negativa a instal·lar algun tipus d’informació a partir d’un prec formulat pel Partit Popular en aquest sentit. Aquesta missiva, enviada el passat dimecres i signada pel president de la coordinadora, adjunta un seguit de correus electrònics del 16 de maig del 2023 -pocs dies abans de les eleccions municipals- on es recull la petició de Roca per a escriure “un text de màxim mil cinc-cents caràcters”, sobre “els tramvies a Barcelona i el tramvia que passava pel carrer Girona”, així com un altre, adreçat a Matilla, on s’especifica que aquest text seria per a un “plafó explicatiu animat del carrer Girona”.

Quan a Barcelona es va decidir preservar un tram de via tramviària al carrer Girona, la idea era complementar les vies amb un plafó expositiu (...) van tenir lloc les eleccions municipals, va entrar un nou equip de govern a l'Ajuntament i de sobte, es va fer un espès silenci sobre aquesta qüestió”

Amb aquests documents adjuntats, la missiva d’Armengol a Gay és explícita: “Quan a Barcelona es va decidir preservar un tram de via tramviària al carrer Girona, la idea era complementar les vies amb un plafó expositiu”, per afegir que un cop celebrades les eleccions municipals i el canvi a l’alcaldia, “de sobte es va fer un espès silenci sobre aquesta qüestió”, ja que “es va acabar la remodelació del carrer Girona, es va deixar un tram de via, però no es va tornar a parlar de la placa”, raó per la qual des de la coordinadora s’ha insistit a demanar explicacions.

Exemple de la pel·lícula 'El 47'

Així mateix, la carta confronta el posicionament de l’actual executiu municipal de no commemorar infraestructures de transport públic amb l’èxit de la pel·lícula El 47 per “posar de manifest la relació del transport públic amb les lluites socials de la ciutat”, per afegir que el transport públic ha tingut un paper significatiu en episodis històrics a Barcelona com la Setmana Tràgica, la Guerra Civil i les vagues de tramvies de 1951 i 1957. Per tot plegat, Armengol, un cop argumenta que l’actual govern municipal va frenar la instal·lació d’algun tipus de recordatori previst per l’anterior, reclama a Gay que reconsiderin “la seva decisió d’aturar la instal·lació d’una placa o plafó explicatiu al costat de les vies del tramvia del carrer Girona”. “La ciutat bé s’ho val”, rebla el president de la Coordinadora Pro Museu del Transport de Barcelona.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!