Jordi Palmer
El Llum BCN, el Festival d’Arts Lumíniques de Barcelona, celebra a partir d’aquest divendres, 5 de novembre, i fins diumenge, 7, la 10a edició, amb la intenció habitual d’aportar a la ciutat un espectacle visual on l’experimentació artística és la primera eina de treball. El Llum BCN se celebra habitualment al febrer, però enguany se celebra al novembre a causa de la pandèmia del coronavirus. Amb tot, és dels pocs certàmens que no ha hagut de suspendre cap edició, ja que la novena es va celebrar just un mes abans de que es decretés el confinament i se suspenguessin tots els actes culturals.
A nivell formal, aquesta edició de la represa presenta com a novetat que les instal·lacions, 31 en total, 15 d’artistes i 16 d’escoles, es troben disseminades en un espai molt més ampli que l’habitual del 22@, arribant a altres punts del Poble Nou i, per primer cop, a la platja. Segons explica un dels membres del comissariat de Llum BCN, José Luis de Vicente, la raó del’extensió es precisament la d’evitar aglomeraciones, però també suposa poder “experimentar amb nous espais”, entre els que destaca el de la platja de la Mar Bella.

Plànol del Llum BCN 2021
En tot cas, en aquest “primer gran esdeveniment de carrer post-pandèmia”, el que es busca és “fugir de les idees tradicionals” en art visual, com els habituals màpings i arriscar, tant per part dels artistes com per part de les escoles que, al Parc Central del Poblenou, ofereixen un vessant molt creatiu i experimental. El que va començar com una mostra d’instal·lacions lumíniques a Ciutat Vella, s’ha convertit en un espai d’experimentació artístic on conflueixen grans figures internacionals. Després de l’edició del 2020, amb 200.000 visitants i 57 espais expositius, es prepara ja per a una repressa total recuperant la programació prevista per a l’edició del febrer i pensant ja en el Llum BCN del 2022.
Llum BCN és un gran laboratori del paisatge nocturn a l'aire lliure en què, durant tres nits, es troben exploradors creatius de totes les disciplines: l'art, el disseny d'il·luminació i d'entorns interactius, l'arquitectura, l'audiovisual expandit i les arts en viu. Per sobre del seu caràcter festiu, el festival és més que un espectacle efímer. És una oportunitat per a fer preguntes, desafiar les visions preconcebudes del que pot ser l'espai urbà, i crear nous models de participació i convivència.
El punt de partida del Llum BCN és la plaça de les Glòries, amb dues obres de l’artista Eugènia Balcells, ‘La llum com a veu de la matèria: Freqüències’ a la façana del Disseny Hub i ‘De l’infraroig a l’ultraviolat’ a la Torre Glòries, i un punt d’arribada possible pot ser la platja de la Mar Bella, on Pablo Valbuena presenta ‘Array [Wave]’, especialment perquè tot i que les instal·lacions estaran il·luminades de 19 a 24h, la de la platja ho estarà fins a la sortida del sol.
'La llum com a veu de la matèria: Freqüències' és el portal del Llum BCN. Aquesta obra d'Eugènia Balcells està situada a la façana del Museu del Disseny i projecta els colors dels elements de la taula periòdica. Just al costat i en harmonia es presenta una altra obra de la mateixa artista, 'De l’infraroig a l’ultraviolat', que il·lumina l’edifici veí de la Torre Glòries.
Foto: Carlos Baglietto
Eugènia Balcells és l'autora de les dues obres que donen l'entrada al Llum BCN, en les que ofereix un viatge a través del color de la part de l’espectre electromagnètic perceptible per l’ull humà seguint les diferents longituds d’ona de la llum. La seva voluntat ha estat la de "lligar la llum amb la matèria".
Foto: Carlos Baglietto
'Color Conversations' és una instal·lació que trenca el concepte d’interior i exterior, obrint una manera d’explorar l’essència de la llum, mitjançant una sèrie d’obres basades en la interacció entre llum, so, color i espai i incloent una banda sonora del compositor i músic francès Thomas Vaquié, que produeix peces impactants i emocionals, tractant sempre d’estendre les experiències visuals a les físiques. Es pot veure a la Nau Revolution, carrer Perú, 184.
Foto: Carlos Baglietto
A 'Lunar Oscillations' s'envolta el visitant d'estrelles en moviment, punts blancs amb els seus feixos de llum traçats en l'espai, on diferents llunes s'encenen mentre es mouen des del sostre fins a terra. La peça es complementa amb un fil sonor celestial. Es pot veure a Utopia 126, Cristobal de Moura, 126.
Foto: Carlos Baglietto
En bàsquet, 24 segons és el temps màxim que un equip té per llançar a cistella. '24 Segons' és un joc de bàsquet sense jugadors, on les pilotes es mouen sense ser tocades gràcies a la llum, una proposta que convida a reunir-se, assistir a un partit únic. Es pot veure al Parc del Centre del Poblenou.
Foto: Carlos Baglietto
Merak vol dir ‘sentiment d’unitat’ en serbi, i aquesta instal·lació vol reflectir la relació i les connexions entre els éssers vius i el planeta, connexions vitals en el cicle de la vida, ja que gràcies a elles evolucionem i creem relacions que es van encenent i apagant amb el pas del temps. Es pot veure al Parc del Centre del Poblenou.
Foto: Carlos Baglietto
Aquesta instal·lació és una invitació a reconciliar-se amb l’origen: l’aigua llisca del seu contenidor i es reflecteix allà on arriba la llum. A 'Elemental', el món aeri i el món aquàtic es fonen en un espai que eleva la mirada i fa volar, alhora, la imaginació de l’espectador. Es pot veure al Parc del Centre del Poblenou.
Foto: Carlos Baglietto
'F-lux' convida a jugar amb el temps amb una mirada múltiple dins-fora. És una pell viva. Apareix i desapareix, mimetitzant-se amb l’entorn gràcies a la
llum. Una membrana reflectora i refractant s’infla i vibra amb l’aire; la llum impacta sobre la superfície tessel·lada i es projecta en diferents direccions. Es pot veure al Parc del Centre del Poblenou.
Foto: Carlos Baglietto
La instal·lació representa un exercici de respiració guiat, seguint la tècnica 4 - 7 - 8 habitual del 'mindfulness', la qual ajuda els espectadors a posar pausa i centrar la seva atenció en si mateixos i en el festival. Es pot veure al Parc del Centre del Poblenou.
Foto: Carlos Baglietto
Xavi Bové és compositor visual i dirigeix projectes que vinculen l'art, la tecnologia, la imatge i la música. El seu treball es caracteritza per un enfocament sensible a diferents camps: realització de música en directe, vídeo mapping, visuals en viu, peces de videoart, arts escèniques, clips corporatius i publicitaris, videoclips i new media. Es pot veure a Utopia 126, Cristobal de Moura, 126.
Foto: Carlos Baglietto
Tigrelab Art és un nou estudi d’art multimèdia amb seu a Barcelona, centrat en la investigació i l’exploració constant d’actuacions i experiències plenament sensorials, dirigit pel francès Mathieu Felix i els colombians Javier Pinto i Federico González. Es pot veure a la Nau Revolution, carrer Perú, 184.
Foto: Carlos Baglietto
A 'Lunar Oscillations' s'envolta el visitant d'estrelles enmoviment, punts blancs amb els seus feixos de llum traçats en l'espai, on diferents llunes s'encenen mentre es mouen des del sostre fins a terra. La peça es complementa amb un fil sonor celestial. Es pot veure a Utopia 126, Cristobal de Moura, 126.
Foto: Carlos Baglietto
Les sèries 'Array [Wave]', del madrileny establert a França Pablo Valbuena, són un encàrrec original de La Prairie per a la mostra Art Basel de Miami. Una instal·lació formada per un conjunt de punts de llum aïllats que, quan es posen en marxa i s’observen en conjunt, generen un volum percebut en l’espai. Valbuena empra la llum per evocar una onada oceànica impulsada pel vent i aconsegueix representar el volum d’una onada virtual, mitjançant una funció matemàtica i els elements reals ja presents al lloc: el mar, la sorra i el vent. Es pot veure a la platja de la Mar Bella.
Foto: Carlos Baglietto
'La llum com a veu de la matèria: Freqüències' és el portal del Llum BCN. Aquesta obra d'Eugènia Balcells està situada a la façana del Museu del Disseny i projecta els colors dels elements de la taula periòdica. Just al costat i en harmonia es presenta una altra obra de la mateixa artista, 'De l’infraroig a l’ultraviolat', que il·lumina l’edifici veí de la Torre Glòries.
Foto: Carlos Baglietto
Eugènia Balcells és l'autora de les dues obres que donen l'entrada al Llum BCN, en les que ofereix un viatge a través del color de la part de l’espectre electromagnètic perceptible per l’ull humà seguint les diferents longituds d’ona de la llum. La seva voluntat ha estat la de "lligar la llum amb la matèria".
Foto: Carlos Baglietto
'Color Conversations' és una instal·lació que trenca el concepte d’interior i exterior, obrint una manera d’explorar l’essència de la llum, mitjançant una sèrie d’obres basades en la interacció entre llum, so, color i espai i incloent una banda sonora del compositor i músic francès Thomas Vaquié, que produeix peces impactants i emocionals, tractant sempre d’estendre les experiències visuals a les físiques. Es pot veure a la Nau Revolution, carrer Perú, 184.
Foto: Carlos Baglietto
A 'Lunar Oscillations' s'envolta el visitant d'estrelles en moviment, punts blancs amb els seus feixos de llum traçats en l'espai, on diferents llunes s'encenen mentre es mouen des del sostre fins a terra. La peça es complementa amb un fil sonor celestial. Es pot veure a Utopia 126, Cristobal de Moura, 126.
Foto: Carlos Baglietto
En bàsquet, 24 segons és el temps màxim que un equip té per llançar a cistella. '24 Segons' és un joc de bàsquet sense jugadors, on les pilotes es mouen sense ser tocades gràcies a la llum, una proposta que convida a reunir-se, assistir a un partit únic. Es pot veure al Parc del Centre del Poblenou.
Foto: Carlos Baglietto
Merak vol dir ‘sentiment d’unitat’ en serbi, i aquesta instal·lació vol reflectir la relació i les connexions entre els éssers vius i el planeta, connexions vitals en el cicle de la vida, ja que gràcies a elles evolucionem i creem relacions que es van encenent i apagant amb el pas del temps. Es pot veure al Parc del Centre del Poblenou.
Foto: Carlos Baglietto
Aquesta instal·lació és una invitació a reconciliar-se amb l’origen: l’aigua llisca del seu contenidor i es reflecteix allà on arriba la llum. A 'Elemental', el món aeri i el món aquàtic es fonen en un espai que eleva la mirada i fa volar, alhora, la imaginació de l’espectador. Es pot veure al Parc del Centre del Poblenou.
Foto: Carlos Baglietto
'F-lux' convida a jugar amb el temps amb una mirada múltiple dins-fora. És una pell viva. Apareix i desapareix, mimetitzant-se amb l’entorn gràcies a la
llum. Una membrana reflectora i refractant s’infla i vibra amb l’aire; la llum impacta sobre la superfície tessel·lada i es projecta en diferents direccions. Es pot veure al Parc del Centre del Poblenou.
Foto: Carlos Baglietto
La instal·lació representa un exercici de respiració guiat, seguint la tècnica 4 - 7 - 8 habitual del 'mindfulness', la qual ajuda els espectadors a posar pausa i centrar la seva atenció en si mateixos i en el festival. Es pot veure al Parc del Centre del Poblenou.
Foto: Carlos Baglietto
Xavi Bové és compositor visual i dirigeix projectes que vinculen l'art, la tecnologia, la imatge i la música. El seu treball es caracteritza per un enfocament sensible a diferents camps: realització de música en directe, vídeo mapping, visuals en viu, peces de videoart, arts escèniques, clips corporatius i publicitaris, videoclips i new media. Es pot veure a Utopia 126, Cristobal de Moura, 126.
Foto: Carlos Baglietto
Tigrelab Art és un nou estudi d’art multimèdia amb seu a Barcelona, centrat en la investigació i l’exploració constant d’actuacions i experiències plenament sensorials, dirigit pel francès Mathieu Felix i els colombians Javier Pinto i Federico González. Es pot veure a la Nau Revolution, carrer Perú, 184.
Foto: Carlos Baglietto
A 'Lunar Oscillations' s'envolta el visitant d'estrelles enmoviment, punts blancs amb els seus feixos de llum traçats en l'espai, on diferents llunes s'encenen mentre es mouen des del sostre fins a terra. La peça es complementa amb un fil sonor celestial. Es pot veure a Utopia 126, Cristobal de Moura, 126.
Foto: Carlos Baglietto
Les sèries 'Array [Wave]', del madrileny establert a França Pablo Valbuena, són un encàrrec original de La Prairie per a la mostra Art Basel de Miami. Una instal·lació formada per un conjunt de punts de llum aïllats que, quan es posen en marxa i s’observen en conjunt, generen un volum percebut en l’espai. Valbuena empra la llum per evocar una onada oceànica impulsada pel vent i aconsegueix representar el volum d’una onada virtual, mitjançant una funció matemàtica i els elements reals ja presents al lloc: el mar, la sorra i el vent. Es pot veure a la platja de la Mar Bella.
Foto: Carlos Baglietto