Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha començat aquest dimecres a mostrar el nivell d’ocupació dels trens que arriben a tres estacions de la línia 5 de metro (Hospital Clínic, Entença i Sants Estació), gràcies a unes noves pantalles situades a les andanes que reben informació dels sensors de càrrega instal·lats als trens. Es tracta d’una prova pilot d’una aplicació pràctica de la digitalització del transport en benefici de l’usuari.

El metro de Barcelona obté un gran cabal de dades dels trens en circulació, part de les quals poden ser rellevants per als usuaris, a més de resultar molt útils per a la gestió diària del sistema. La sensorització dels trens, que ja és una realitat en les sèries més modernes, permet saber en temps real el nivell de càrrega individualitzat per a cadascun dels cinc cotxes a partir de la posició de les suspensions.

Mitjançant un desenvolupament ad hoc, es transmet aquesta informació a les andanes perquè els usuaris coneguin la posició real del tren que arribarà i el nivell d’ocupació de cada cotxe, en una escala d’1 a 4. Així poden decidir si volen situar-se a l’andana per abordar la part del tren més buida, que sol ser el centre, o bé esperar un segon tren. Amb el sistema que TMB comença a implantar s’espera beneficiar l’usuari, perquè viatgi més còmodament, i alhora també millorar l’operació, que podrà optimitzar l’ocupació dels trens.

Tres estacions d’afluència mitjana-alta

La prova pilot es desenvolupa en tres estacions de la L5 (Cornellà Centre - Vall d’Hebron), perquè té tots els trens sensoritzats i és una de les línies de més demanda de la xarxa de metro. Les tres estacions s’han escollit entre les d’afluència mitjana-alta. En dues (Sants Estació i Hospital Clínic) les pantalles s’han afegit a les existents de leds, mentre que les de la tercera (Entença) les substitueixen i per tant s’hi mostra també el temps que falta per als dos pròxims trens. Així, en cada estació es provaran variants del mateix sistema.

Totes les noves pantalles són de 37 polzades. A Sants Estació se n’han instal·lat sis de simples i a Hospital Clínic quatre de doble cara, igual que a Entença. Els textos hi apareixen en català, castellà i anglès.

pantalla TMB metro

La prova es realitza mitjançant una contractació externa per concurs amb un cost de 100.000 euros, comptant el desenvolupament del software, la instal·lació i el manteniment per dos anys. En aquest temps s'estudiarà fer-ne l’extensió a altres estacions de la xarxa.

T'ha fet servei aquest article? Per seguir garantint una informació compromesa, valenta i rigorosa, necessitem el teu suport. La nostra independència també depèn de tu.
Subscriu-te a ElNacional.cat