Deu dels onze morts en accidents de trànsit durant el primer semestre d'enguany a Barcelona eren motoristes. Quasi el 100% dels sinistres en les carreteres de la capital catalana han estat accidents per distraccions del mateix conductor de moto, que han caigut o impactat mortalment contra algun element de la carretera. De fet, en només dos casos s'ha produït una col·lisió. Segons el balanç de sinistralitat que ha fet públic aquest dilluns l'ajuntament de Barcelona, la principal causa de les morts en el volant segueix sent la distracció, que ha fet augmentar els sinistres durant la primera meitat del 2022 respecte al 2021 (8) i el 2019 (8). Els motoristes també encapçalen la llista de ferits greus, més de la meitat dels lesionats (41 de 63).  La seva vulnerabilitat queda de manifest si es compara amb els cotxes, que participen en més accidents que les motos (2.300 dels cotxes per 2.200 de les motos), però no suposen cap mort en aquest primer semestre i només 4 dels ferits greus.

Albert Batlle Laia Bonet AJuntament Barcelona - ACN
Albert Batlle i Laia Bonet - ACN

La presentació del balanç de la sinistralitat del primer semestre a la ciutat de Barcelona que aquest matí han fet el tinent d’alcalde de Seguretat, Albert Batlle, la tinenta d’alcalde de Mobilitat, Laia Bonet, i l’intendent en cap de Seguretat Viària de la Guàrdia Urbana, Angel Borrell, ha posat el focus en la vulnerabilitat dels motoristes. "És molt difícil explicar per què d’aquest augment de morts de conductors de moto. Estadísticament, les dades són molt petites. No ha canviat ni el nombre de vehicles que circulen ni les vies han patit canvis significatius", ha dit l’intendent de la Guàrdia Urbana Àngel Borrell. Batlle ha apuntat que la majoria d’aquests deu morts han perdut la vida en accidents provocats per ells mateixos, per excessos de velocitat i sobretot per distraccions, "per haver impactat contra una paret mitgera o divisòria de la ronda, per exemple". El tinent d’alcalde també ha desglossat el tipus de moto que ha participat en aquests accidents mortals: un ciclomotor, cinc motos de 125 cc i quatre motos de cilindrades majors.

Batlle, que ha titllat de "lamentable" aquesta concentració de morts en el col·lectiu dels motoristes, ha suggerit una altra hipòtesi: la de la manca de formació en l’ús de la moto. Batlle ha assenyalat que la majoria dels conductors de motocicletes hi accedeixen per la via de tenir tres anys de vigència del carnet de cotxe. "Moltes vegades et trobes amb conductors que no han tingut una formació específica per conduir motos i això s’ha de tenir en compte", ha afegit. Una tesi que també ha estat secundada per la tinent d’alcaldia de Mobilitat, Laia Bonet, que ho ha estès al conjunt de conductors de tota mena de vehicles de la ciutat. "En aquesta ciutat cada vegada hi ha menys cotxes registrats i, per tant, hi ha menys gent que ha rebut la formació viària que es rep en el procés de treure’s el carnet de conduir", ha exposat. Bonet ha argumentat que la mobilitat de la ciutat ha canviat i que cada cop hi ha més conductors de vehicles de mobilitat personal o de bicicletes que circulen sense haver rebut cap formació viària.

Per això, tant Batlle com Bonet han suggerit que cal explorar la manera d’implementar campanyes de formació per a aquests conductors. Han precisat, però, que no es tracta d’un projecte que l’ajuntament hagi de posar en marxa aviat, sinó una “reflexió” que han de fer tots els responsables de seguretat viària. Una altra de les mesures que el consistori té previstes per lluitar contra la sinistralitat de les motocicletes és la implementació d’un paquet de mesures que anomenen 'Pla de Moto' i que consistirà en campanyes de sensibilització, en la creació d’un Observatori de la Motocicleta i en recollir més dades dels atestats de sinistres on hi hagi intervingut una moto.