La reconversió de l’antiga fàbrica de la Mercedes-Benz del Bon Pastor, al districte de Sant Andreu, serà una de les més importants operacions urbanístiques dels propers anys, conjuntament amb la reconversió de l’espai firal de Montjuïc. En el cas de la Mercedes, es pot parlar ben bé de la creació d’un nou barri, que connectarà el nucli del Bon Pastor amb  el sector del parc i el centre comercial de la Maquinista i, d’aquí a un temps, amb el Parc Lineal de la Sagrera que salvarà la cicatriu que suposen les vies del tren, i d’allà, en un contínuum urbà, amb el nucli de Sant Andreu a l’alçada de la nova estació de Sant Andreu Comtal.

fabrica mercedes barcelona foto acn

Estat actual de l'antiga Fàbrica Enmasa Mercedes-Benz, un espai de 90.000 metres quadrats en desús des del 2007 / AjBCN

fabrica mercedes barcelona foto acn 3

Tot l'espai de la fàbrica equival a sis illes de l'Eixample i en un futur inclourà 1.450 habitatges i generarà uns 5.000 llocs de treball / AjBCN

ANTIGA FABRICA ENMASA Autor Antonio Navarro Wijkmark

La gran nau central es convertirà, sense coberta, en la plaça cívica i centre neuràlgic del nou barri / Antonio Navarro Wijkmark

L’operació, que es va donar a conèixer l’abril de l’any passat, suposa la reconversió d’un solar de 90.000 metres quadrats -unes sis illes de l’Eixample- en un nou teixit urbà amb usos veïnals i productius. Segons els objectius de l’ajuntament, part dels edificis antics es conservaran per impulsar els polígons industrials de l’entorn, transformant la nau central en una plaça, i tota la finca esdevindrà un gran espai de relació ciutadana sense vehicles per on es podrà anar a peu i amb bicicleta, seguint el controvertit model Superilla Barcelona. Es garantirà un equilibri d’usos on quasi el 60% serà per habitatge i el 40% d’activitat econòmica, i hi haurà equipaments públics, zones verdes, comerços en planta baixa, oficines i usos industrials.

En total s’espera que la transformació generi prop de 1.450 habitatges i espai d’activitat econòmica per acollir fins a 5.000 nous llocs de treball. A més, es preveu que al nou espai s’hi ubiquin la facultat de Disseny i Enginyeria Elisava, amb 2.000 alumnes i 400 professors i la seu institucional de la Universitat de Vic i la Universitat Central de Catalunya a Barcelona, tot plegant buscant crear un gran espai d’activitat econòmica que impulsi aquesta part de la ciutat de Barcelona. Tot i que el projecte constructiu encara no està definit completament i, de fet, la mateixa fàbrica va ser objecte de visites durant la passada edició de l’Open House, el promotor de les obres, la societat Conren Tramway, ja ha donat a conèixer com s’imagina la transformació de tot l’espai.

Aspiren a un premi immobiliari

En el marc de la Fira internacional immobiliària Mipim, que se celebra fins divendres a Cannes, Conren Tramway ha aconseguit que el seu projecte  de reconversió de l’antiga Mercedes hagi quedat com a finalista dels premis del saló en la categoria Best Futura Mega Project, que es lliurarà aquest mateix dijous. Segons els renders que ha donat a conèixer la promotora i propietària dels terrenys es veu un espai ple de vida i vegetació i, segons els mateixos plans anunciats per l’ajuntament en el seu moment, sense trànsit. El centre del nou barri seria la gran nau central de la fàbrica, reconvertida en plaça cívica.

render fabrica mercedes barcelona foto conren tramway

Segons el projecte, el nou espai estarà lliure de trànsit, ple de verd i amb àmplies zones cíviques, mantenint l'estructura dels antics edificis / Conren Tramway

render fabrica mercedes barcelona foto conren tramway 4

Tot el barri serà una immensa zona verda que tindrà com a eix central l'antiga nau central de la fàbrica Mercedes / Conren Tramway

render fabrica mercedes barcelona foto conren tramway 3

Amb la construcció de gairebé 1500 habitatges, el nou espai es convertirà, de fet, en un nou barri de la ciutat de Barcelona / Conren Tramway

render fabrica mercedes barcelona foto conren tramway 5

La proposta inicial inclou també el disseny d'amplis habitatges, com aquest que es pot veure en la imatge virtual / Conren Tramway

Amb tot, segons ha avançat Betevé, des de l’ajuntament s’ha recordat que les imatges corresponen només a la proposta del promotor, ja que el pla urbanístic no està tancat, pel fet que encara cal aprovar una modificació del Pla General Metropolità, i a més, s’ha obert un procés participatiu amb veïns. 

Imatge principal: La nau central serà el nou eix cívic del nou barri / Conren Tramway