Descàrrega de sorolls i molèsties: un supermercat Aldi empitjora la vida de veïns de Sant Martí

El xamfrà dels carrers Fluvià i Andrade, al barri de Sant Martí de Provençals de Barcelona —districte de Sant Martí— era fins fa uns mesos un racó més de Barcelona, una cruïlla de carrers de la trama Cerdà on la vida veïnal transcorria sense entrebancs destacables. Ara bé, des de fa uns mesos, just des d'abans de l'estiu, els residents s'han trobat amb un veí incòmode arran de l'obertura d'un supermercat de la cadena Aldi. Aquest centre té l'entrada principal pel carrer de Bac de roda, però l'entrada al magatzem se situa just a l'altra banda de l'illa de cases, és a dir, a l'esmentat carrer Fluvià tocant al carrer Andrade.

 

L'entrada a aquest magatzem se situa on fins fa uns mesos se situava un taller mecànic de cotxes, és a dir, en un espai que aleshores comptava amb gual i lloc per a l'entrada de vehicles, però que amb la reforma efectuada per habilitar el local com a part del supermercat ha quedat amb una entrada més petita, tot i que és per aquest punt que l'establiment realitza les seves operatives de descàrrega de gènere. Com els camions de gran tonatge no caben al magatzem, aquestes maniobres es fan al carrer, i això ha provocat les queixes dels veïns, que denuncien molèsties i incomoditats pels sorolls i ocupacions de la vorera que provoquen els transportistes.

 

"Impedeixen el pas de la gent"

La Cristina és una de les veïnes afectades i és qui contextualitza el problema amb el qual es troben els residents de la zona: "Fa uns tres mesos que han obert a l'Aldi, l'han fet al carrer Bac de Roda, però la càrrega i descàrrega l'han fet per aquí, per al carrer Fluvià". Aquesta operativa no ha passat desapercebuda pels veïns, ja que "estan venint camions grans des del primer moment i no entren a dins del mateix local". Això provoca que la descàrrega, lamenten els veïns, es faci "sobre la vorera, ocupant una plaça de minusvàlids i places de motos" i "impedint el pas de la gent". 

Reportatge queixes veïns Aldi Sant Martí / Foto: Carlos Baglietto
Estat actual de l'entrada al magatzem del supermercat pel carrer Fluvià. Els veïns retreuen a Aldi que la porta ara és massa petita perquè hi entrin els camions més grossos / Foto: Carlos Baglietto
entrada taller fluvia aldi google street view
Entrada del mateix local del juliol del 2024, quan funcionava com un taller d'automòbils. S'aprecia que aleshores l'espai era molt més ample, amb capacitat per a dos cotxes alhora / Foto: Google Street View
Reportatge queixes veïns Aldi Sant Martí / Foto: Carlos Baglietto
El senyal del gual està ocult amb un cartró. Els veïns opinen que està tapat perquè el supermercat no paga la llicència a l'Ajuntament de Barcelona / Foto: Carlos Baglietto

De fet, com assenyala el Jordi, també veí de la zona i president de la comunitat de veïns de l'immoble on està l'entrada al magatzem del supermercat, un dels problemes més notoris és que durant la descàrrega, "no deixen passar la gent", i si no troben lloc a la plaça de minusvàlids "ocupen el pas de vianants". De fet, tot i que a la vorera del davant hi ha una zona DUM, és a dir, de Distribució Urbana de Mercaderies, el nom que utilitza l'Ajuntament per a la càrrega i descàrrega, els veïns han detectat que fins i tot quan tenen lloc allà prefereixen fer-ho en un xamfrà que no està habilitat per a aquest propòsit, i per això el Jordi apunta que "un dia tindrem un ensurt" si la càrrega cau sobre d'un vianant. A més, de manera sospitosa, el rètol del gual està tapat amb cartó i els veïns consideren que és "perquè no el paguen".

"Sorolls a qualsevol hora"

Més enllà de les molèsties generades per l'ocupació de la vorera, el Daniel, un altre veí, apunta que també han d'aguantar "els sorolls", provocats en qualsevol moment del dia. Així ho ratifica el Jordi, que per la seva banda apunta que la descàrrega es fa en qualsevol moment: "Tan aviat venen a les sis del matí, com a les deu de la nit o les nou del vespre, dissabtes o diumenges". A més, a aquest soroll cal afegir els de la maquinària i les alarmes: "Hi ha dies que comença a sonar i no ve ningú a treure-la; es pot tirar una nit sencera". Davant aquesta situació, els veïns han presentat moltes queixes, tant a l'Ajuntament com a Aldi i es queixen que des del supermercat només reben "respostes automàtiques, però no fan res".

descarrega aldi diurna
Imatge cedida pels veïns en un moment de descàrrega diürna, on s'aprecia l'ocupació del xamfrà, on hi ha una plaça de minusvàlids, i de la vorera, deixant molt poc espai per al pas dels vianants
descarrega aldi nocturna
Imatge cedida pels veïns d'un moment de descàrrega nocturna captada aquest estiu, època d el'any on no es fa fosc abans de les nou del vespre. s'aprecia novament l'ocupació de la vorera

De fet, dins del local, però obert al carrer, hi ha una gran màquina que també genera sorolls com detalla el Jordi: "Quan comença a funcionar, sembla un helicòpter, i això hi ha dies que ha sigut a les cinc del matí". Per la seva banda, l'Emília, una altra veïna, reclama més "empatia" als treballadors i relata que un dels transportistes, "entre distants i antipàtic", va respondre a les seves queixes per una descàrrega a mitjanit que això ho farien "cada nit i a més a aquella hora".

És per aquest cúmul de problemes que els veïns reclamen solucions, que han de provenir d'Aldi, segons apunta el Daniel: "Les solucions les hauria de buscar el propietari, jo amb què no fessin soroll em conformo, perquè no estic en contra del supermercat, estic en contra del soroll". De la mateixa opinió és l'Emília, que "ningú està en contra de l'Aldi", però sí en contra dels problemes que genera. Per tot plegat, la Cristina apunta la possible solució als problemes generats: "El més adient seria que fessin l'entrada més gran, perquè tenien lloc per fer-la". De fet, els veïns, recordant que el taller tenia una entrada més grossa, no entenen per què "ara és més petita, i per això els camions no poden entrar i han de fer la descàrrega al carrer".

Aldi busca el "menor impacte en l'entorn"

Totes aquestes acusacions recauen en la cadena de supermercats Aldi, que al seu torn assegura que en el desenvolupament de la seva activitat busquen "el menor impacte en l'entorn", amb la voluntat de minimitzar molèsties: "Treballem de manera contínua per garantir que l'activitat de les nostres botigues es desenvolupi amb la màxima eficiència i el menor impacte possible en l'entorn, promovent sempre la bona convivència amb els veïns", han apuntat fonts d'Aldi en resposta a una consulta d'ElNacional.cat.

Nou queixes i dues denúncies registrades a l'Ajuntament

Per la seva banda, fonts de l'Ajuntament de Barcelona també consultades per ElNacional.cat han admès que tenen coneixement de la situació. En concret, han apuntat que "en els darrers tres mesos s’han rebut nou queixes sobre les operacions de descàrrega" vinculades al supermercat esmentat, ja que les queixes s'han localitzat als números 194, 201 i 203 del carrer Fluvià, és a dir just a l'immoble on hi ha l'entrada al magatzem del supermercat, al del costat i a l'edifici del davant. Les mateixes fonts han apuntat en relació amb aquesta situació que la Guàrdia Urbana, fins al passat 21 de setembre, "ha denunciat dos vehicles per un mal ús de la zona". Així mateix, des del districte de Sant Martí es manifesta la intenció de "continuar vetllant pel compliment de la normativa viària a l'espai públic".

Reportatge queixes veïns Aldi Sant Martí / Foto: Carlos Baglietto
Un grup de veïns reunits per expressar les molèsties que els genera el supermercat, situats en la part de la vorera que ocupen els camions durant la descàrrega / Foto: Carlos Baglietto
Reportatge queixes veïns Aldi Sant Martí / Foto: Carlos Baglietto
Els veïns s'han queixat diverses vegades al supermercat i retreuen a Aldi que sempre els dona respostes automatitzades sense proposar solucions / Foto: Carlos Baglietto

La situació, de moment, sembla estar en un punt mort en espera que la mateixa cadena de supermercats o l'Ajuntament de Barcelona puguin implementar una solució, però mentrestant, els veïns del barri de Sant Martí de Provençals viuen des de fa tres mesos amb una descàrrega de sorolls i molèsties per l'arribada d'un veí incòmode.