La necessitat que Barcelona tingui un Museu del Transport homologable al d’altres ciutats europees no només la veu el grup de promotors d’aquesta iniciativa, sinó que fins i tot és compartida per la totalitat dels partits polítics amb representació a l’Ajuntament de Barcelona. Ara bé, això no implica que a hores d’ara hi hagi una voluntat política d’impulsar aquest futur equipament sinó que més aviat el govern municipal, sense gaire esma, es limita a considerar que no seria sobrer un museu d’aquest tipus, però sense proposar ni calendaris ni ubicacions possibles. Tot plegat, un brindis al sol on no es rebutja frontalment el museu, però sense cap garantia que s’acabi convertint en una realitat, almenys a curt termini.

Això és, en resum, el que ha passat aquest dimarts al matí a la Comissió de Drets Socials, Cultura i Esports on s’ha debatut una proposta presentada per Ciutadans que “insta el Govern Municipal a impulsar la construcció del Museu de Transports de Barcelona al Palau de Comunicacions i Transports, dins del recinte de la Fira de Barcelona”. La proposta ha quedat aprovada amb els vots a favor, a més del grup proposant, d’ERC, Junts per Catalunya, PP, Valents i la regidora no adscrita i l’abstenció dels dos socis del govern municipal, PSC i Barcelona en Comú, però malgrat tot ha planat la sensació que més enllà de donar-se per instats, el govern Colau no mourà un dit per dur a terme la proposta.

Cal recordar que som a finals de mandat i gairebé no hi ha temps per emprendre nous projectes, i menys si es tracta de projectes que no entusiasmen el govern municipal. A més, tot i que la proposta especifica que la ubicació del futur museu hauria de ser el Palau de Comunicacions i Transports de l’espai firal de Montjuïc, si una cosa ha deixat clara l’equip de govern és que allà no hi ha espai per a aquest museu. La regidora Lucía Martín, accidentalment convertida en portaveu de Cultura en el si de la comissió ha estat prou clara en aquest sentit: “Ens ho mirem amb respecte i interès; amb tot, la proposta d’ubicar-lo a Montjuïc té difícil recorregut, ja que els espais que s’alliberen estan assignats per a l’ampliació del MNAC i el nou CAP”.

“Deixar la porta oberta”

“És impossible trobar en aquest àmbit els 15.000 o 20.000 metres quadrats necessaris”, ha afegit Martín que, això sí, ha assenyalat que els dos grups de govern farien “abstenció per deixar la porta oberta per treballar per trobar un futur espai”. És a dir, porta oberta sí, però no a l’espai firal de Montjuïc i sense cap més voluntat que emplaçar-se a trobar un espai alternatiu sense especificar quan es podria, no ja trobar una ubicació, sinó simplement començar-la a buscar. Tot plegat, s’ha aprovat una proposta a favor del Museu del Transport però fins i tot la mateixa ponent, la regidora de Ciutadans Julia Barea ha hagut d’admetre que, malgrat el suport de la majoria de companys del ple municipal, els promotors del museu hauran d’aprofitar la campanya electoral per “reunir-se amb els partits”. Un reconeixement implícit que la proposta, tot i tirar endavant, no tindrà recorregut. Almenys en aquest mandat.