El Govern Municipal de Barcelona, format per BComú i PSC, ha tancat un acord amb el grup municipal d’ERC per iniciar aquest 2021 la connexió de les xarxes de tramvia per la Diagonal. L’entesa assolida possibilita tancar el conveni de col·laboració entre l’Ajuntament de Barcelona i l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) per a l’execució de les obres i posterior explotació de la xarxa tramviària unificada. El text s’informarà a la Comissió d’Ecologia Urbanisme Infraestructures i Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona i, posteriorment, es portarà a aprovació al plenari municipal i al consell d’administració de l’ATM.

L’acord obre la porta a tramitar de manera immediata els projectes d’urbanització de l’avinguda Diagonal, vinculats a la primera fase de la unió del Trambaix i el Trambesòs, i també a licitar les obres d’infraestructura necessàries per implantar la connexió de les xarxes de tramvia.

tram sardenya marina tramvia diagonal foto ajbcn

Simulació del pas del tramvia al tram de la Diagonal entre els carrers Sardenya i Marina / AjBCN

La unió dels dos tramvies incrementarà la connectivitat de la xarxa tramviària amb la resta de xarxes de metro, FGC i Rodalies i avança en la línia que estableix el Pla de Mobilitat Urbana (PMU) recuperant espai públic per fomentar i promoure una mobilitat més sostenible i segura a la ciutat i potenciant els desplaçaments a peu, en transport públic i en bicicleta.

Tram Verdaguer-Glòries

D’acord amb el text, ambdues parts es comprometen a aprovar els projectes de la primera fase de la unió dels tramvies (tram Verdaguer-Glòries) pels òrgans administratius corresponents, per tal que es pugui promoure la licitació i adjudicació dels contractes d’obres corresponents a aquesta actuació i iniciar els treballs de construcció de la infraestructura. El conveni estableix els compromisos de finançament de cada una de les parts.

A més, el conveni estableix el compromís per part de l’Ajuntament i l’ATM de finalitzar els treballs de redacció dels projectes de la segona fase (tram Francesc Macià-Verdaguer) i aprovar-los, de manera que les obres de construcció de la segona fase es puguin executar a tot estirar quan finalitzin les de la primera, detallant també quines actuacions finançarà cada entitat.

Dilluns comencen els tràmits

D’acord amb aquests compromisos, el Govern municipal inicia aquest dilluns la tramitació dels dos projectes d’urbanització que es deriven de la primera fase de la connexió de les xarxes de tramvia.

En primer lloc, el Govern municipal portarà a votació a la Comissió d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat l’aprovació inicial del projecte de reurbanització de l’avinguda Diagonal entre Girona (Passeig de Sant Joan) i Castillejos. Aquesta intervenció comprèn un tram d’1,5 km, amb un àmbit d’actuació de 94.135m2. La proposta preveu una reordenació dels usos actuals amb una reducció del trànsit motoritzat privat en benefici d’una millora i ampliació de l’espai de vianants en 8.465m2, de l’espai ciclable en 2.497m2 i de les àrees verdes en 4.943m2.

En aquest àmbit es plantegen dues seccions diferenciades, una primera per al tram comprès entre Passeig de Sant Joan i Marina, i l’altra per al tram situat entre el carrer Marina i Glòries.

Ambdues seccions inclouen una reordenació dels usos actuals potenciant l’augment tant de l’espai de vianants i bicis com de les àrees verdes. Cal tenir en compte que entre Girona i Passeig de Sant Joan només s’actuarà al tronc central de la Diagonal i de forma provisional per tal d’habilitar el punt de parada d’inici/final del tramvia durant la primera fase.

 

Imatge principal: Simulació del pas del tramvia al tram Marina-Castillejos / AjBCN