El Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC) ha emès un dur dictamen sobre la campanya institucional de l’Ajuntament de Barcelona amb el lema ‘Fem la Barcelona de la teva vida’, en el qual que “cessi de manera immediata l’emissió de la campanya institucional” en referència a la difusió que es fa a través de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA), Informació i Comunicació de Barcelona (ICB) -és a dir, Betevé- i Radiocat XXI -RAC1-, en considerar que la campanya “no informa sobre cap servei públic” i, per tant, “contravé la normativa sobre publicitat institucional”.
La campanya de l’Ajuntament de Barcelona que ha analitzat el CAC consta d’un anunci de televisió i d’una falca de ràdio que han estat emesos per TV3, Betevé, Catalunya Ràdio, RAC1 i la plataforma de servei a demanda de la CCMA, entre el 22 i el 29 d’octubre. L’informe del CAC sobre la campanya, aprovat per majoria, estableix que es tracta d’un supòsit de publicitat institucional promoguda per l’Ajuntament de Barcelona, tal com consta en la menció al final de les formes publicitàries. El Consell considera que la campanya “no s’ajusta a les previsions de la lletra a de l’apartat 2 de l’article 109 de la Llei 22/2005, de 29 de desembre, de la comunicació audiovisual de Catalunya (LCA), atès que no informa sobre cap servei públic concret i es presenta de manera aspiracional i centrada en un relat de pertinença cívica i diversitat social que no descriu serveis actuals i accessibles a la ciutadania”. “Aquesta circumstància fa que la campanya s’allunyi de l’exigència normativa, que estableix que la publicitat institucional en mitjans de comunicació audiovisuals només pot tenir com a objecte la informació sobre serveis públics i ha d’evitar, per tant, qualsevol altre de caràcter promocional o general sense contingut específic sobre aquells serveis”, afegeix el dictamen.
Qüestionada al plenari municipal d’octubre
De fet, aquesta campanya ja va ser qüestionada al plenari municipal del mes d’octubre, quan es va aprovar una moció presentada per Junts en la que es reclamava al govern municipal la suspensió de la campanya ‘Fem la Barcelona de la teva vida’, la primera que s’efectuava amb la nova imatge corporativa, que també va ser criticada. La proposta es va aprovar amb els vots favorables de JuntsXBCN, PP i Vox, el vot contrari del PSC i l’abstenció de BComú i ERC, dues formacions que, amb tot, van assegurar “compartir el diagnòstic” de Junts sobre la campanya.
