Aquest dimarts, 28 de novembre, es comencen a comercialitzar les noves T-Mobilitat de cartró, una novetat que comportarà la desaparició de les targetes de validació mecànica més utilitzades a les xarxes de Metro, FGC i bus de Barcelona, com la T-Usual i la T-Casual. Davant un canvi d’aquestes característiques és normal que als usuaris els sorgeixin moltes preguntes, així que, si tens dubtes, ara és el moment de preguntar!

 

La meva T-Casual de cartró ja no serveix?

Sí que serveix, si tens una T-Casual o una T-Usual convencional, les podràs seguir fent servir fins a esgotar-les. Això sí, recorda que totes les targetes actuals tenen una data de caducitat fixada pel 15 de gener del 2024. Si tens targetes i no les has utilitzat encara, pensa que en poc més d’un mes i mig ja no tindran valor.

És obligatori utilitzar la T-Mobilitat?

Ara mateix no, però a la pràctica, sí. Pensa que el 28 de novembre comencen a canviar les màquines expenedores, amb la intenció que a mitjans de desembre estiguin totes adaptades, que és quan ja no es podran adquirir enlloc les targetes de cartró convencionals. La recomanació de l’autoritat del transport és fer-te la T-Mobilitat de targeta de plàstic o mòbil, però l’alternativa més ràpida i econòmica és la T-Mobilitat de cartró.

He de pagar per la T-Mobilitat de cartró?

Doncs sí, la T-Mobilitat de cartró té un preu de 50 cèntims, més el preu de l’abonament que vulguis fer servir. Hi ha una targeta específica per la T-Usual, que demana el DNI, i una altra per la resta d’abonaments com la T-Casual, T-Grup i T-Familiar, que no estan vinculades a cap document. Això sí, la T-Mobilitat de cartró és reutilitzable, ja que la podràs anar recarregant conformi s’esgotin els abonaments que hagis comprat. Dit d’una altra manera, si la carregues amb una T-Casual, quan hagis esgotat els 10 viatges, no la llencis! La pots tornar a carregar.

Tot plegat, quina diferència hi ha amb les targetes actuals?

La principal diferència és que la T-Mobilitat, també la nova en format de cartró no s’ha de validar mecànicament, és a dir, ja no cal ficar-la per la ranura de la validadora, sinó que és ‘contactless’ i n’hi ha prou amb passar-la per sobre del dispositiu de validació.

I què passa amb el bitllet senzill i la T-4?

De moment el canvi afecta els abonaments gestionats per l’ATM, Autoritat del transport Metropolità. Per tant, el bitllet senzill continua amb un format convencional i no canvia. Pel que fa a la T-4, tot i ser un abonament, el gestiona l’AMB, Àrea Metropolitana de Barcelona, i de moment no s’adaptarà al canvi i seguirà amb el mateix sistema. Això no treu que, a la llarga, aquests tipus de bitllets també acabin convergint, d’una manera o altra, al sistema ‘contactless’. 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!