Després de gairebé un any amb la tuneladora aturada, la represa de l’excavació del túnel pendent per acabar el tronc central de l'L9/L10 del Metro de Barcelona ja està més a prop un cop ha arribat a l’estació de Mandri la peça central de la roda de tall, un cèrcol de sis metres de diàmetre i 100 tones de pes que ha arribat de matinada i que aquest mateix dijous a primera hora de la tarda ha estat baixat al pou de l’estació. Cal recordar que un cop va arribar la tuneladora a la futura estació de Mandri el juliol passat, el departament de Territori va anunciar una aturada per canviar el capçal, amb un calendari d’un any per tenir el recanvi més dos mesos per instal·lar-lo. En aquest sentit, tota aquesta operació va sobre calendari i s’espera que a la tardor es pugui reprendre una excavació que podria estar culminada en dotze mesos, és a dir, que a la tardor del 2026 podria estar acabat el túnel.

L’obertura total del tronc central de l’L9, de fet, no té data, ja que depenia de poder posar en marxa de nou la tuneladora, que encara ha d’excavar els 1,6 quilòmetres pendents entre les estacions de Mandri i Lesseps. Com a molt aviat, podria ser una realitat a final de dècada. Això sí, per l’altra banda del tronc central està prevista l’obertura de quatre estacions el 2027, les de Sagrera TAV, la Sagrera (actualment l’L9/L10 utilitza una estació prevista en el futur per l’L4), Plaça de Maragall i Guinardó | Hospital de Sant Pau. Amb tot, l’arribada de la peça central del nou capçal, del qual ja van començar a arribar peces la setmana passada i encara falten algunes parts, significa que l’obra no s’atura.

Precisament, que les obres no s’aturen és el missatge que tant la consellera de Territori, Silvia Paneque, com la primera tinenta d’alcaldia i presidenta de TMB, Laia Bonet, han volgut reivindicar en l’acte de rebuda d’aquestes peces, imprescindibles per a acabar el tronc central. “Una nova fase comença”, ha assenyalat la consellera, que ha afegit que l’L9/L10 “no és només una línia de metro, és una infraestructura que millora la vida de la gent”. Bonet, per la seva banda, ha assenyalat que les obres tornen a funcionar “amb tota l’empenta” i ha reiterat l’obertura de quatre estacions el 2027. 

Foto: Montse Giralt
Foto: Montse Giralt
Foto: Montse Giralt

El nou capçal, a causa de l’envergadura de les peces que el componen, s'ha traslladat en horari nocturn, i un cop a la futura estació de Mandri s'ha baixat pel pou fins a uns setanta metres de profunditat, que és on es troba la tuneladora, per procedir a la instal·lació d’aquests recanvis. Un cop enllestit tot el procés d’instal·lació i fetes les proves pertinents, es preveu que a la tardor es reprengui l’excavació del tram pendent del túnel, una part imprescindible per culminar el tronc central d’aquesta línia de Metro que, quan funcioni completament, unirà l’aeroport i l’Hospitalet de Llobregat amb Santa Coloma de Gramenet i Badalona, travessant Barcelona per la seva part alta. En paral·lel, es treballa en la construcció de diverses estacions d'aquest futur tronc central, com Plaça de Maragall, Sanllehy i Campus Nord, a les quals s'ha afegit, fa pocs dies, l'inici de les obres a Manuel Girona.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!