L'Ajuntament de Barcelona ha licitat la redacció de l'avantprojecte per ampliar la transformació de la Meridiana fins a prop del pont de Sarajevo, pràcticament a la sortida de la ciutat. L'encàrrec establirà la configuració definitiva de la calçada en aquesta zona per salvar els desnivells existents entre els barris, així com la distribució del verd i altres elements urbans com el mobiliari i l'enllumenat, en el tram d'uns 2,5 quilòmetres de longitud sobre el qual es preveu actuar. El projecte té l'objectiu de reduir barreres entre els barris de Nou Barris i Sant Andreu, així com disminuir carrils en aquest àmbit, entre altres millores. "És realment transformar una autopista urbana en un passeig, verd, amable, per les persones, on la prioritat són els vianants, el transport públic i la bicicleta", ha indicat la primera tinenta d'alcalde de Barcelona i regidora d'Urbanisme, Laia Bonet.

Durant el mes de gener se celebrarà una trobada amb les entitats veïnals del barri per explicar amb més detall el contingut de la licitació. L'objectiu és que la disminució dels carrils pugui permetre l'increment de la superfície de verd i plantació de nou arbrat, així com que es millori l'encreuament de l'avinguda i la connexió entre els barris que l'envolten. Amb aquesta licitació, l'Ajuntament aposta per estendre la transformació de l'avinguda Meridiana al tercer tram, i es calcula que l'avantprojecte estigui enllestit durant la primavera de 2027. Posteriorment, es faran els projectes executius i la licitació de les obres. En paral·lel es treballarà en els estudis previs del quart i darrer tram de la transformació, entre el pont de Sarajevo i el carrer de la Piedra, més enllà del pont de Torre Baró.

Proposta de reurbanització de la Meridiana amb l'enderrocament del pont del Dragó / Ajuntament de Barcelona

Estat actual de l'avinguda

Actualment, el tram en el qual es preveu intervenir de la Meridiana presenta diferents seccions. En sentit entrada de la ciutat hi ha entre 3 i 6 carrils de circulació, un carril bus d’alta prestació al carril esquerre connectat directament el carril BUS-VAO i un altre carril bus al carril dret per al servei urbà amb parades a partir de Rio de Janeiro. Alhora, hi ha trams de calçada lateral que connecten amb la Via Favència, amb el carrer de Rio de Janeiro, i amb el passeig de Fabra i Puig. En sentit sortida, a la calçada central el trànsit general disposa entre 3 i 4 carrils segons el tram a la calçada central, a més d’un carril bus, mentre que el servei urbà de bus i el trànsit local circulen en determinats trams pel lateral, on hi ha també un doble cordó de serveis.

Aquesta calçada lateral queda deprimida respecte a la central, i està separada per un mur que dificulta la connexió amb els barris situats a l’altra banda de l’avinguda, la seva l’accessibilitat i la transversalitat de l’eix. El projecte haurà de proposar la configuració definitiva de l’avinguda, de tal manera que es doni continuïtat a la transformació que s’està executant actualment i a les vies del corredor d’accés/sortida de la ciutat. Això inclou la mobilitat sostenible, com són el transport públic i el carril bici.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!