La connexió entre les dues xarxes tramviàries de Barcelona, el TramBaix i el TramBesòs, per l’avinguda Diagonal, on només queda per culminar el tram entre Verdaguer i Francesc Macià, és una obra prevista per l’actual govern municipal que, amb tot, sembla no tenir urgències per executar-la. El mateix alcalde, Jaume Collboni, va anunciar la setmana passada la intenció de dur en els pròxims mesos una proposta de reurbanització a votació en comissió, senyal que la connexió avança, però sense fixar-se cap termini concret. Ara però, ha transcendit que la unió del tramvia serà una realitat, com a molt aviat, l’any 2031, és a dir, al final del mandat 2027-2031.
Segons informacions avançades per TotBarcelona i Betevé, en una trobada entre BIMSA, la gerència de mobilitat i els grups polítics, s’ha assenyalat que la finalització del traçat per la Diagonal es completaria en un mínim de sis anys, és a dir, amb el 2031 com a data més propera, sense que, en tot cas, sigui una data determinada de forma oficial. Encara més, des de l’Ajuntament s’apunta que no hi ha cap concreció sobre el calendari i que, a més, tot depèn, en primer lloc, de l’aprovació del projecte, que hauria de comptar amb la complicitat d’ERC i Barcelona en Comú, i, en segon lloc, del finançament, que s’ha de negociar amb el Govern.
Més enllà d’aquesta manca de concreció sobre el calendari, s’ha conegut una altra novetat, la intenció que el tram de la Diagonal entre el passeig de Gràcia i la Via Augusta, de poc més de 300 metres, sigui compartit entre tramvia i el servei regular d’autobusos, una possibilitat fins ara inèdita en les dues xarxes tramviàries existents, on el tramvia sempre circula per carrils segregats que la resta de vehicles només poden travessar, però mai fins ara circular-hi per sobre. A més, es manté la previsió de situar-hi tres estacions, al Cinc d’Oros i a les cruïlles amb els carrers Balmes i Casanova.
Cal tenir en compte que, tal com es va informar l’agost del 2024, el projecte depèn principalment del seu finançament, i el primer escull és, precisament, que els comptes de l’Ajuntament estan prorrogats. El mateix consistori apuntava en aquella ocasió que amb pressupostos les obres podrien començar aquest mateix 2025, cosa que no ha succeït. A més, es preveu que un cop comencin les obres, que inclouen la instal·lació d’un col·lector, s’allarguin uns 40 mesos, és a dir, 3 anys i 4 mesos, de manera si fa un any el termini se situava cap al 2028, ara se sumen tres anys més, sempre en el millor dels casos, i això sense comptar la fase de proves prèvia a l’entrada en servei.