Els quatre nous radars de tram situats a la xarxa viària de Barcelona han iniciat aquest dilluns el període d’avisos informatius, de manera que durant els propers dos mesos s’advertirà als conductors de l’obligació de complir amb els límits permesos i a l’agost els radars de tram començaran a sancionar. Es tracta dels nous radars situats als túnels de la Rovira, Badal i Glòries i al tram del Moll de la Fusta de la Ronda Litoral. Segons ha informat l’Ajuntament de Barcelona, la mesura té com a objectiu reduir la sinistralitat a la capital catalana, garantint el compliment dels límits de velocitat. Precisament, a Barcelona un dels factors que més influeixen com a causa indirecta sobre els sinistres és l’excés de velocitat

La problemàtica de l’accidentalitat s’aborda, per una banda, des de la conscienciació i la sensibilització de la ciutadania, i per l’altra, amb mesures concretes que permetin incidir i disminuir les conductes de risc. Un dels factors que més influeixen com a causa indirecta sobre els sinistres, i que agreugen els seus efectes, és l’excés de velocitat. Per aquest motiu, el govern municipal ha engegat una estratègia per reduir la velocitat general de la capital catalana, amb l’objectiu de consolidar els avenços de Barcelona com una ciutat 30. En aquest context, i com un element més per garantir el compliment dels límits en matèria de velocitat, l’Ajuntament de Barcelona ha fet una aposta per dotar-se d’un sistema de control automàtic dels excessos de velocitat a través d’una xarxa de radars a l’interior de la ciutat.

La mesura respon als objectius que marca el Pla de Mobilitat Urbana (PMU) 2024 i el Pla Local de Seguretat Viària de Barcelona 2019-22. En aquest marc, els primers radars d’aquest sistema que entren ara en funcionament, en fase informativa i sense sancionar, són els quatre radars de tram que ja estan instal·lats a les següents ubicacions:

Túnel de la Rovira: cobreix el tram comprès entre la plaça d’Alfons el Savi fins a la rambla del Carmel, en ambdós sentits. Velocitat màxima permesa 60km/h.

Túnel de Badal: cobreix el tram comprès entre la plaça Cerdà i l’avinguda Diagonal, en ambdós sentits. Velocitat màxima permesa 60 km/h.

Ronda Litoral: cobreix el tram de l’àmbit dels tres túnels de Colom, Moll de la Fusta i Pla de Palau, en ambdós sentits. Velocitat màxima permesa 60 km/h.

Túnel de les Glòries: cobreix tot el túnel en ambdós sentits. Velocitat màxima permesa 50 km/h.

Els radars clàssics controlen la velocitat en un punt però el radar de tram incorpora una tecnologia de càmeres i lectura de matrícules que permet calcular la velocitat mitjana a la qual ha circulat un vehicle a tot l’àmbit que es controla. D’aquesta manera el sistema identifica aquells vehicles que superen el límit de velocitat de forma continuada. El radar de tram permet estudiar els moviments i els fluxos circulatoris i obtenir dades per a posteriors anàlisis en l’àmbit de la mobilitat; també evita l’efecte frenada-accelerada que sovint es produeix davant de la instal·lació d’un punt de control de velocitat fix. Amb aquesta tecnologia el conductor té la possibilitat de corregir al llarg del tram un excés de velocitat puntual.

Per altra banda, aquest mes també comença la instal·lació dels 17 radars de punt previstos, que estan situats majoritàriament en entorns escolars. Aquests radars començaran a funcionar a partir del mes de setembre però, de la mateixa manera que els radars de tram, inicialment ho faran en fase pedagògica i sense sancionar.