La manca de seient públic en molts carrers i places conforma una demanda del veïnat de diferents punts de la ciutat de Barcelona, en especial a Ciutat Vella, on s’ha arribat a situacions d’inexistència de llocs on seure com la que es va produir l’any 2015 a la plaça Reial, quan un recompte fet pels mateixos veïns va comptabilitzar només 8 seients públics davant de l’astronòmica xifra de 1.600 cadires privades, corresponents als establiments de restauració que colonitzen la plaça.

Ara, per reduir aquesta situació, que ha empitjorat després de la pandèmia, l’Ajuntament de  Barcelona ha anunciat que reorientarà el mobiliari de set places del Barri Gòtic amb l’objectiu “d’afavorir la presència veïnal”. D’aquestes set places, en sis una de les intervencions serà, precisament, posar-hi més espai per seure de franc.

En concret, les intervencions anunciades pel consistori són les següents:

Plaça de la Mercè: Instal·lació d’una font per beure, seients (cadires i bancs) i elements jugables

Plaça del Pi: enretirada de les pilones i introducció de nous seients

Plaça Reial: nous seients

Plaça de la Verònica: instal·lació de nous seients

Pla de la Seu: nous seients

Plaça de la Cucurulla: nou arbrat i nous seients

Plaça de George Orwell: nova font

Segons ha informat l’ajuntament, el districte de Ciutat Vella ha iniciat la introducció de nous elements de mobiliari urbà amb la intenció que les quatre primeres places estiguin enllestides abans de finals de desembre, mentre que la resta s’acabarà al gener de l’any vinent.

Propostes de millora dels veïns

Aquestes intervencions s’han dissenyat d'acord amb les propostes de millora que s’han realitzat al districte per part del veïnat del Gòtic per guanyar espai per a l’estada en places on normalment hi ha molta afluència de persones, la majoria visitants. Es tracta d’actuacions  d’implementació definitiva de mobiliari urbà que ajudin a mantenir la vida veïnal  que es va fer evident després del confinament, i que hi hagi un equilibri amb l’ús per part dels visitants en favor dels veïns i les veïnes.

Els canvis en les places del Gòtic s’insereixen dins del programa ‘Ciutat Vella, un lloc on viure’ impulsat pel districte, que busca potenciar totes les dinàmiques vinculades als serveis i usos veïnals del districte com el comerç de proximitat i l’ús de l’espai públic per part del veïnat. La campanya valora els barris de Ciutat Vella com espais on viure, trobar-se, relacionar-se, on hi hagi places i carrers on s’hi pugui jugar i parlar.

L’objectiu de la campanya és treure profit del resultat de les transformacions, fruit de diferents processos participatius, que han culminat en un millor espai públic, un bé comú que cal cuidar entre tots i totes, amb el veïnat i la vida quotidiana de la ciutadania en el centre.

 

Imatge principal: Gent asseguda en jardineres a manca de seients a la plaça de la Cucurulla / Google Street View