L’estacionament de motocicletes i ciclomotors als carrers de Barcelona és gratuït -a diferència dels cotxes o altres ocupacions de la via pública, com les terrasses de bar- però això no implica que es pugui aparcar a qualsevol lloc. La normativa sobre l’estacionament de motos, tant en calçada com en vorera, recollida en les ordenances municipals, especifica clarament com i de quina manera es pot aparcar, però un estudi impulsat per dues entitats, Catalunya Camina i Eixample Respira, ha determinat que el 84% de motos estacionades en vorera ho fan incorrectament, mentre que un 3% de les estacionades en calçada tampoc respecten la normativa. En total, unes 90.000 motos mal aparcades cada dia. A més, proposen fer pagar 45 euros mensuals als motoristes barcelonins per aparcar a la via pública.

Esquema de l'aparcament correcte de motos a Barcelona / Catalunya Camina

L’estudi, impulsat per Catalunya Camina, entitat defensora dels drets dels vianants, i Eixample Respira, plataforma veïnal que reivindica la millora de la qualitat ambiental, s’ha basat en observacions sobre el terreny en horari d’oficina de dilluns a dijous en 30 quilòmetres de carrers de Barcelona. Després de comptabilitzar 6.500 motos -motocicletes, ciclomotors i scooters de sharing- l’estudi desmunta tòpics com que els scooters de sharing sovint estan mal aparcats, ja que les incorreccions són mínimes, i assegura que hi ha un repartiment equilibrat entre motos aparcades en calçada (2900) i en vorera (3600). Ara bé, a l’hora de computar les infraccions, l’estudi determina una gran diferència entre les motos estacionades en calçada i les que ho estan en vorera.

Mapa de calor de les motos mal aparcades segons l'estudi / Catalunya Camina

En concret, la immensa majoria de motos estan ben estacionades en calçada, ja que només un 3% ho fan malament, mentre que en vorera l’incompliment és força majoritari, un 84% ho fan malament. A partir d’aquestes xifres, l’estudi fa una estimació per calcular que tota la ciutat “rondaria les 90.000 motos mal estacionades a Barcelona cada dia”, que suposarien uns 260.000 metres quadrats d’espai públic. A més, l’estudi revela que en la majoria de casos hi havia places disponibles a menys de cent metres, i assegura que les motos “aparquen malament perquè poden”, ja que “hi ha impunitat” malgrat tots els grups municipals consideren que cal posar punt final a aquest problema.

Pagar 45 euros al mes per aparcar

Davant d’aquestes xifres, els autors de l’estudi es plantegen perquè les motos no paguen per ocupar l’espai públic de la mateixa manera que ho fan els cotxes o els usos comercials, com ara les terrasses de bars i restaurants, i recorden que ciutats com Palma i París començaran a cobrar per aparcar motos al carrer. En aquest sentit, fan una proposta de taxa per aparcar motos d’1,5 euros al dia (45 euros al mes) per les motos censades a Barcelona i de 4 euros al dia (80 euros al mes) per a les que provinguin d’altres municipis.

Cal recordar que les dues entitats que ho proposen formen part del projecte Barcelona 2022 que al maig va demanar instaurar un peatge urbà pels cotxes privats amb la idea de cobrar 4 euros al dia per entrar, sortir o simplement circular dins de la Zona de Baixes Emissions (ZBE) de Barcelona -tota la zona situada a l’interior de les rondes-, en un horari de 7 a 20 hores de dilluns a diumenge, tant els vehicles dels residents com dels no residents, a excepció d'aquells amb 3 o més ocupants.

On es pot aparcar la moto?

Els llocs on està permès que aparquin les motos a Barcelona estan estipulats a l’article 40 de l’ordenança municipal de vehicles i vianants i en termes generals, permet aparcar en vorera a partir de diversos condicionants. Així, es pot estacionar en semibateria la moto si el carrer disposa de més de 6 m d'amplada lliure (és a dir, sense terrasses o altres obstacles) i en paral·lel a la via, si en disposa de menys, sempre si té un mínim d’amplada de 3 m.