La proposta de gravar l’ús del cotxe privat a Barcelona per mitjà d’un peatge urbà ha pres forma aquest dimarts amb la presentació d’un projecte anomenat ‘Barcelona 2022’, on una sèrie d’entitats de caràcter ecologista han concretat el seu plantejament de cobrar 4 euros al dia per entrar, sortir o simplement circular dins de la Zona de Baixes Emissions (ZBE) de Barcelona -tota la zona situada a l’interior de les rondes-, en un horari de 7 a 20 hores de dilluns a diumenge, tant els vehicles dels residents com dels no residents, a excepció d'aquells amb 3 o més ocupants

La campanya ha estat impulsada per la Plataforma per la Qualitat de l'Aire, l'Associació per a la Promoció del Transport Públic, Ecologistes en Acció de Catalunya, Eixample Respira, Bicicleta Club de Catalunya, la Xarxa per la Justícia Climàtica, ​​Catalunya Camina i l'Associació de Prevenció d'Accidents de Trànsit, i considera que haurien de pagar aquesta taxa tots els vehicles sense distinció per motor, pes o edat: turismes (M1), motos i ciclomotors (L), furgonetes (N1) i camions (N2, N3). La proposta presentada contempla alguna exempció i una autorització de 10 dies de circulació gratuïta per any. En la presentació de la campanya, aquest dimarts a la plaça de Sant Jaume, han considerat que el peatge urbà és la mesura més efectiva per “dissuadir l'ús habitual individual del vehicle privat”.

Els promotors asseguren que han elaborat el projecte durant un any “seguint el rigor tècnic i la metodologia usual en aquest tipus de projectes” i consideren que la seva aplicació comportaria “un 21 per cent de reducció mínim directament per l'aplicació del peatge”, a més de la “conversió viària amb l'eliminació de les autovies urbanes per a donar prioritat als modes més sostenibles i equitatius: carril BUS, carril VAO, carril bici i pacificacions”. Això, sempre segons les entitats, suposaria 370 milions d'euros anuals en ingressos nets del peatge, que es destinarian a la mobilitat activa i el transport públic, i el 10%, al sistema públic de salut. 

L’ajuntament estudiarà la proposta

Per la seva banda i segons recull l’ACN, la tinenta d'alcaldia d'Ecologia i Mobilitat de Barcelona, Janet Sanz, ha assegurat que estudiaran "amb detall" la proposta, però ha avançat que per tirar-la endavant caldria un "gran acord" com el de la ZBE, amb totes les administracions "a l'una", ja que es necessitarien importants canvis legislatius. Sanz ha remarcat que per a un eventual peatge urbà l'acord entre administracions seria "indispensable". A més, la segona tinenta d'alcaldia ha valorat que les entitats busquin solucions i que els veïns siguin "molt actius" a l'hora de reclamar les millores que necessiten.