L'equip d'arquitectes Jordi Badia & Espinet/Ubach serà l'encarregat de projectar el nou edifici del Vall d'Hebron Institut de Recerca (VHIR) i el futur campus de l'hospital, després d'imposar-se en un concurs internacional d'arquitectura.

Aquest divendres, el conseller de Salut de la Generalitat, Toni Comín, ha estat l'encarregat de donar a conèixer el resultat d'aquest concurs i ha ressaltat que el projecte guanyador es un "projecte de país" per dignificar l'hospital.

Per la seva part, el director del VHIR, Joan Comella, ha celebrat que la proposta es caracteritza per aportar un edifici emblemàtic, a més d'obertura a la ciutat, inclusivitat, accessibilitat, amabilitat i acollida.

El gerent de l'Hospital Vall d'Hebron, Vicenç Martínez, ha declarat que "avui és un dia històric per a nosaltres. Estem fent una transformació de l'organització basada en la participació dels professionals i centrats en el malalt".

El nou Vall d'Hebron

El projecte preveu aixecar un edifici d'investigació amb aires mediterranis, aprofitament de llum, un pati central, un gran terrat i creació de terrasses. A més, també contempla una recepció per aportar dignitat i humanització a l'entrada d'un hospital que, a primera vista, es pot mostrar hostil.

En aquest sentit, el projecte preveu crear un nou vestíbul a peu de la Ronda de Dalt amb una plaça cívica davant amb aigua i escultures, que podria acollir una nova parada de metro i parades d'autobús per convertir-se en nus de connexions i ordenar el trànsit intern. Uns canvis que implicarien cobrir la Ronda de Dalt i que s'hauran de parlar amb l'Ajuntament de Barcelona. 

Jordi Badia, un dels arquitectes del projecte, ha assenyalat que no es tracta només de transformar un hospital i un institut d'investigació, sinó de "transformar una ciutat una mica oblidada". L'arquitecte ha definit el projecte com un "somni amb criteri" que vol superar els greus problemes que pateix l'hospital.

Una altra de les mesures serà eliminar el trànsit rodat al campus, amb un gran aparcament a l'entrada, perquè tot el desplaçament es pugui fer amb transport públic i escales mecàniques.

Aquesta remodelació "idíl·lica" com la defineix Ubach, pot durar "fins a 40 anys a completar-se".