A la presentació pública de l’Informe de l’Observatori de les Discriminacions a Barcelona que va tenir lloc el passat dimarts i on es va constatar que el 99% de les discriminacions lingüístiques eren contra catalanoparlants, es van escenificar uns gags que han estat criticats per Plataforma per la Llengua, que ha acusat l'Ajuntament de Barcelona d'emparar "un escarni als drets lingüístics dels catalanoparlants", ja que es va fer "mofa" dels drets lingüístics dels catalanoparlants. "En dos dels cinc gags (tots íntegrament en castellà, per cert), es van teatralitzar escenes que ridiculitzaven l'aprenentatge del català per part de persones nouvingudes i l'exigència d'un nivell de llengua per exercir determinades feines", denuncia Plataforma per la Llengua.
A parer d'aquesta entitat, la burla "entra en contradicció amb la defensa dels drets humans de la Taula d'Entitats amb Servei d'Atenció a les Víctimes de Discriminació (SAVD)", de la qual forma part i que nodreix l'Informe de l'Observatori de les Discriminacions a Barcelona. Per això, demana depurar responsabilitats i que les institucions facin una rectificació pública. En concret, exigeix una disculpa pública de la corporació que encapçala l'alcalde Jaume Collboni i un compromís perquè no es torni a repetir, i demana una reunió urgent amb l'alcalde i amb la segona tinent d'alcalde, Maria Eugènia Gay, que presidia l'acte, "per conèixer els motius d'aquestes negligències, demanar responsabilitats polítiques i exigir que es garanteixi el respecte als drets lingüístics en tots els actes municipals".
192 situacions de discriminació lingüística
Pel que fa a l’informe de discriminacions, es reflecteixen 1.102 situacions l’any 2024, un 27,4% més que l’any 2023. La principal causa de discriminació és el racisme i la xenofòbia, seguida per la discriminació per raó de gènere, de salut i LGTBI-fòbia. Pel que fa a la discriminació lingüística, s’han registrat 192 situacions, 190 de les quals estan relacionades amb l’ús de la llengua catalana, és a dir, el 99%, mentre que dues han estat per l’ús de la llengua castellana. Segons es destaca a l’apartat sobre llengua de l’informe anual, articulat amb les dades de l’Oficina per la No Discriminació (OND) i la Taula d’entitats amb Servei d’Atenció a Víctimes de Discriminacions (SAVD), "algunes de les situacions discriminatòries per l’ús del català van ser la negativa de les empreses a brindar atenció en català o negar-se a atendre la persona usuària perquè aquesta parla en català", així com "personal de seguretat d’empreses que obliguen persones usuàries a parlar en castellà", a més d’altres casos com "situacions en les quals es desestima el servei de lliurament pel fet que el repartidor diu que no entén el català".
Gay apunta a una “impressió satírica” que no respon al punt de vista del consistori
Arran d’aquestes queixes, la tinenta d’alcaldia Maria Eugènia Gay ha apuntat que l’Ajuntament de Barcelona “és sensible amb la realitat lingüística del català i està fermament compromès amb la seva defensa i promoció”, i ha aclarit que la presentació de l’informe sobre discriminacions va comptar “amb l’actuació d’una companyia teatral formada per un col·lectiu de dones migrades d'origen llatinoamericà” en la qual van expressar “la seva mirada sobre algunes de les situacions que viuen les persones d’origen estranger quan arriben a la ciutat i que elles perceben com a discriminatori”.
Per a Gay, aquelles actuacions eren “la impressió satírica d’un grup concret, en el marc de la llibertat d’expressió, però en cap cas de la visió de l’Ajuntament”, recordant que ella mateixa així ho va fer saber en el mateix moment als responsables de Plataforma per la Llengua, entitat amb la que la tinenta d’alcaldia ha volgut “refermar la bona relació” que mantenen, assenyalant que aquesta entitat “va tenir una intervenció molt enriquidora, i amb la qual seguirem col·laborant”.