Bon dijous! Tot i que segurament, no tan bo com el que ve, si te'n vas de vacances amb l'arribada de l'agost. ON ECONOMIA no fa vacances, hi trobaràs tota l’actualitat empresarial i econòmica, i informació i reportatges propis, però aquesta newsletter sí que descansa fins al setembre.
Aquesta última setmana de juliol, com és habitual, bona part de l’actualitat econòmica passa pels resultats del primer semestre de les empreses cotitzades, però també hem tingut l’acord aranzelari entre els Estats Units i la Unió Europea, que no agrada a molts països europeus –però no els queda gaire més a fer que resignar-se.
Però tornant als resultats, posem el focus en els bancs, que estan presentant beneficis rècord tot i que s’esperava una frenada aquest any per les baixades dels tipus d’interès, com està explicant la Cristina Hidalgo. CaixaBank va anunciar aquest dimecres una millora del 10% del seu resultat, fins als 2.951 milions d’euros; el Santander va incrementar-los un 13%, fins als 6.883 milions, i el BBVA, un 9% més, fins als 5.447 milions. La setmana passada els havia presentat el Sabadell, que també va tocar el seu sostre en un primer semestre, amb 923 milions, un 23% més.
El conseller delegat de CaixaBank, Gonzalo Gortázar, va recordar durant la roda de premsa de presentació de resultats que els analistes preveien, a principi d’any, una caiguda del benefici del banc del 10% durant el 2025, i va afegir que el seu propòsit era demostrar que s’equivocaven. De moment, el percentatge l’han encertat, però no el signe. El que ha passat és que si bé els marges de negoci han caigut per la baixada dels tipus d’interès, que han fet que els interessos dels préstecs disminueixin, els han compensat amb altres productes, com plans de pensions, gestió d’inversions i assegurances. A més, els canvis en l’impost a la banca també han ajudat: enguany, es computa mensualment, mentre que fins a l’any passat, el primer trimestre s’havien d’anotar l’impost de tot l’any. Per tant, encara no es veu tot l’impacte, que sí que es veurà a final d’any.
L’altra cara de la moneda són les reclamacions dels clients, que també han batut rècord. Un informe del Banc d’Espanya reflecteix que el sector va patir una allau de reclamacions l’any 2024, durant el qual es van disparar gairebé un 70%, fins a les 56.099. La causa principal van ser les reclamacions per les despeses de les hipoteques prèvies al 2019, arran d’una sentència de l’any passat.
Més enllà de la banca, hem posat el focus en altres empreses i en els directius protagonistes.
Les empreses de la setmana

Grifols es refà
Grifols fa un any que intenta refer-se de l’impacte de l’atac de Gotham i ja pot dir que ho té superat. La multinacional catalana d'hemoderivats va disparar els resultats en el primer semestre d'aquest any, durant el qual va multiplicar gairebé per quatre els beneficis, fins als 177 milions, i va incrementar els ingressos un 7%, com va explicar el Josep Maria Casas. Aquestes xifres van entusiasmar els inversors i l’acció es va disparar dijous, quan va pujar un 8% i es va situar gairebé al nivell previ a la crisi que va patir el gener de l’any passat.
Fluidra resisteix als aranzels
El líder mundial de les piscines no nota els aranzels i continua creixent. La catalana Fluidra, presidida per Eloi Planes, va tancar el primer semestre amb un benefici net de 136 milions, un 21% més que l'any passat, i una facturació de 1.227 milions d'euros, xifra que suposa un creixement del 5%, com va explicar el Germán Aranda. L'empresa que dirigeix Jaime Ramírez ha crescut als mercats de tots els continents i a Nord-Amèrica, que representa un 43% del negoci, ha evitat l'impacte dels aranzels de Donald Trump gràcies a pujades de preus, que tornarà a revisar amb l'entrada en vigor de les noves taxes anunciades.
Seat, entre els EUA i la Xina
El primer semestre de Seat-Cupra ha estat complex. Guanya menys i els aranzels passen factura. Dilluns va anunciar que retarda l’entrada de Cupra als Estats Units, prevista per al 2030, per “l’entorn desafiador” al qual s’enfronta, com els canvis en el mix de vendes i les traves al comerç internacional, tant per part dels Estats Units com entre Europa i la Xina. De fet, aquest dimecres, el president interí de l’empresa, Markus Haupt, va ser l’amfitrió de Salvador Illa a la fàbrica xinesa del grup Volkswagen on es produeix el Cupra Tavascan, i tots dos van reclamar que el model es pugui vendre a la Unió Europea sense aranzels.
Ebro creix i contracta
Ebro, la marca d'automòbils catalana propietat d’EV Motors que fabrica a la Zona Franca de Barcelona, creix a gran velocitat. Des de finals de l'any passat, quan va iniciar la venda del seu primer model, el s700, la marca que dirigeix Pedro Calef ha superat les 5.000 unitats matriculades al mercat espanyol. Després s’hi va afegir el s800 i al juny va llançar el seu tercer model, el s400, el petit de la gamma actual. Aquest creixement ha provocat que aquest dilluns, l’empresa que presideix Rafael Ruiz hagi anunciat la contractació de 75 treballadors, de manera que després de l’estiu superarà els 900, com va explicar el Juan Ferrari.
Els directius protagonistes

La catalana Anna Martínez Balañá s’ha incorporat al consell d’administració de Telefónica. El fitxatge de Marc Murtra és directora general de la divisió d'espectacles en viu del grup familiar Balañá i consellera delegada de Marianna en viu. Anteriorment va ser fundadora i CEO de Sheltair. El gegant espanyol de les telecomunicacions també va nomenar consellera Mónica Rey Amado, CEO d’Atento a Europa i l’Àfrica.

La patronal Cecot va anunciar aquest dilluns la posada en marxa d’una nova àrea de Relacions Laborals, que liderarà l’advocat laboralista Manuel Monfort. Aquesta nova estructura neix per oferir un acompanyament jurídic especialitzat i transversal davant els canvis legislatius constants, els reptes en matèria de drets laborals i les necessitats creixents de les empreses en gestió de persones.
Això és tot per avui. Si t’ha agradat, comparteix la newsletter. Bones vacances i ens retrobem al setembre!