CaixaBank va tancar el primer semestre de l’any amb un benefici històric de 2.951 milions d’euros, un 10,2% més, segons va comunicar aquest dimecres a la CNMV. En un context de frenada dels resultats bancaris per les baixades dels tipus d’interès, el banc català ha aconseguit millorar els seus beneficis gràcies a l’increment del negoci amb famílies i empreses, tant pel que fa a recursos de clients com a crèdit, i al canvi en el còmput de l’impost a la banca.

La baixada dels tipus es va notar en el marge d’interessos, que va ser de 5.282 milions en els primers sis mesos de l’any, un 5,6% menys. Tot i això, aquesta caiguda es va compensar parcialment amb els ingressos per serveis, que van créixer un 5,4%, fins als 2.581 milions, gràcies a la millora del 14% dels ingressos per gestió patrimonial i de l’1,5% de les comissions bancàries.

El que va acabar de capgirar el resultat i generar un benefici rècord de l’entitat dirigida per Gonzalo Gortázar va ser l’epígraf d’altres ingressos, que inclou dividends rebuts, resultats d’operacions financeres i altres ingressos i despeses, entre els quals s’inclou l’impost a la banca. Aquest, mentre que l’any passat li va restar més de 600 milions, aquest 2025 el balanç negatiu ha estat de 165 milions.

Fins al 2024, el govern espanyol obligava les entitats a repercutir el gravamen de tot l’any en el primer trimestre, encara que el paguessin trimestralment; enguany, però, el repercuteixen mensualment, de manera que els resultats semestrals només reflecteixen l’impost corresponent a aquests sis mesos, i no a tot l’any. CaixaBank destaca que, si no existís l’impost a la banca, els beneficis també haurien crescut, però un 1%.

Millora del negoci, el crèdit i els serveis

El banc presidit per Tomàs Muniesa va destacar la bona activitat comercial durant la primera meitat de l’any, tant en famílies com en empreses. Els recursos de clients es van incrementar un 7,5%, fins als 717.652 milions d’euros a 30 de juny, mentre que la cartera de crèdit sa va pujar un 4,8%, fins als 368.569 milions. CaixaBank ha guanyat 360.000 clients en l’últim any.

L’activitat creditícia és molt dinàmica. L’entitat va concedir crèdit nou per valor de 43.435 milions, un 26,8% més que en la primera meitat de l’any passat, amb creixements en tots els segments: un 25% més en empreses, fins a fregar els 27.000 milions, dels quals el 55% ha anat a pimes; un 46% més en hipoteques (el 93%, a tipus fix), fins a prop de 10.000 milions, i un 10% més en crèdit al consum, fins als 6.700 milions.

Els ingressos per serveis i per gestió patrimonial també es van incrementar. Els actius sota gestió es van situar per sobre dels 188.000 milions, un 9,3% més, amb un gran augment del patrimoni gestionat en fons d’inversió, carteres i sicav (11,8%) i també amb un increment dels plans de pensions (2,7%). Els recursos en balanç van créixer un 6,7%, fins als 520.000 milions, amb una millora de l’estalvi a la vista (8,5%) i dels passius per contractes d’assegurances (4,9%).

Cau la morositat

Aquesta evolució del negoci va permetre a CaixaBank millorar les seves ràtios de qualitat d’actius i reduir la morositat. El saldo de dubtosos es va reduir en 649 milions d’euros durant el semestre, període en què es va dur a terme una venda de carteres, fet que va fer baixar la ràtio de morositat tres dècimes, fins al 2,3%. La cobertura dels fons per insolvències va arribar al 70%, un punt més que el 31 de desembre.