El Banc Sabadell torna a batre rècord de beneficis. Tot i que no s’espera un primer semestre tan bo per a la banca, l’entitat catalana ha millorat de nou els seus resultats entre el gener i el juny i ha fregat els 1.000 milions de beneficis en mig any. En concret, en plena opa del BBVA, l’entitat que presideix Josep Oliu va guanyar 975 milions, un 23% més que en el mateix període de l’any passat. El Sabadell ha presentat aquest dijous els seus resultats i també el seu pla estratègic per als pròxims tres anys.

Tot i que el banc explica que porta un 2025 positiu per al negoci bancari, els marges d’interessos i els ingressos del negoci bancari cauen a conseqüència de la baixada dels tipus d’interès. En concret, el marge d’interessos baixa un 2,7%, fins als 2.425 milions, i els ingressos del negoci bancari baixen un 1,5%, fins als 3.119 milions. Les comissions sí que van pujar, un 3%, fins als 694 milions.

Malgrat les baixades dels ingressos, el banc que dirigeix César González-Bueno va incrementar el marge brut, un 5%, i els beneficis, gràcies en bona part al redisseny de l’impost a la banca. Per una banda, perquè ara és progressiu i, mentre els bancs més grans paguen més, els mitjans i petits paguen menys. I per l’altre, perquè l’any passat, se l’havien d’imputar tot en el primer trimestre, en el qual el Sabadell va restar-se 192 milions del gravamen. Enguany, s’apunta mensualment; per tant, només s’ha restat el corresponent al primer trimestre.

Per tot plegat, el Sabadell ha passat de restar-se 144 milions al marge per “altres resultats d’explotació” a sumar 67 milions, en ple creixement dels negocis fora de balanç, com assegurances, perquè tenen comissions més altes. A més, l’entitat ha destacat que les despeses també es van reduir en un 0,3%.

El negoci creditici ha evolucionat positivament la primera meitat de l’any. La inversió creditícia bruta viva va pujar un 3,6% en el segon trimestre i un 6,1% en el primer semestre, amb creixements a tots els segments. La concessió d’hipoteques va disparar-se un 44% respecte a la primera meitat de l’any passat, amb 3.462 milions, mentre que el crèdit a empreses va pujar un 30%, fins als 10.394 milions entre gener i juny.

L’increment del crèdit no està suposant més risc, al contrari, i la morositat baixa amb força, fins el 2,5%, set dècimes menys que a junt del 2024. El saldo d’actius problemàtics baixa en 329 milions, fins als 5.065 milions, amb una cobertura del 59,9%. Millora la qualitat dels actius, la qual cosa s’ha reflectit en el compte de resultats perquè ha permès reduir les dotacions a provisions en un 32,9% i reduir el cost de risc de crèdit i el cost de risc total.

TSB dispara beneficis

Una part de la millora dels resultats del Sabadell ve per TSB, el banc britànic que controla, però que ha acordat vendre al Santander, cosa que passarà si la junta d’accionistes prevista per al 6 d’agost ho aprova. L’entitat va guanyar 139 milions de lliures esterlines el primer semestre, un 77,2% més.

Els marges de TSB sí que pugen, un 7,9%, fins els 518 milions de lliures, però baixen les comissions, un 16,9%. El banc britànic també va reduir costos, en un 6,1%. Com el Sabadell, TSB està millorant la concessió d’hipoteques i reduint la morositat, que, de fet, té més baixa que l’entitat catalana.