Els bancs van rebre un al·luvió de reclamacions durant el 2024 al Banc d'Espanya per a la devolució de les despeses hipotecàries d'aquells préstecs que es van firmar abans del 2019. El supervisor va gestionar durant l'any passat un total de 56.099 expedients de clients contra les seves entitats, una xifra que no només supera en gairebé un 70% les de l'any anterior, sinó que suposa un rècord històric en els 38 anys que porta en funcionament el servei de tramitació i resolució de reclamacions del BdE.

En la seva memòria, l'organisme que dirigeix José Luis Escrivá posa en relleu que aquest augment de reclamacions suposa una ruptura de la tendència observada en els anys anteriors, ja que des de 2021 les xifres anuals estaven entorn de les 33.000 reclamacions. De fet, l'anterior bec s'havia assolit el 2017 amb 40.176 reclamacions.

Aquest augment de les reclamacions s'ha degut de forma majoritària a la temàtica relacionada amb la devolució de les despeses de formalització de préstecs hipotecaris. En concret, un 51% del total, més de 28.000 reclamacions que els clients han portat al Banc d'Espanya després d'haver reclamat primer en la seva pròpia entitat sense èxit. Les sentències sobre abusividad de despeses hipotecàries conegudes l'any passat serien la principal causa de l'augment de reclamacions sobre aquesta temàtica, que s'han disparat un 538 %.

No obstant això, l'organisme explica que es tracta d'una matèria aliena a la competència del Banc d'Espanya, la qual cosa ha afectat el nombre absolut i relatiu d'inadmissions, que l'any passat va ser del 80%. Així el 2024, tan sols 11.062 reclamacions (el 20% del total rebut) en van superar la fase d'admissió i, d'elles, només 7.195 van concloure amb informe motivat, xifres sensiblement inferiors a les de 2023.

El governador explica que l'augment de l'any passat va obeir a factors conjunturals i les xifres d'aquest any són ja molt diferents. "Si atenem als números dels primers mesos de 2025, la xifra de reclamacions estaria convergint cap a nivells similars als registrats el 2021, 2022 i 2023", detalla Escrivá. Fins al maig d'aquest 2025, han rebut 13.309 reclamacions. En el mateix període de 2024 n'havien rebut 33.944, pel que sembla que el nombre de reclamacions està tornant als nivells d'anys anteriors.

Les sentències marquen la pauta

En la memòria anual, publicada aquest dimarts, el Banc d'Espanya recorda que igual com el que va passar l'any passat, les elevades xifres d'expedients tramitats als exercicis els 2013 (34.645) i les 2017 (40.176) van venir marcades, respectivament, pel sentit de les sentències del Tribunal Suprem sobre el caràcter abusiu de les denominades clàusules terra als contractes de préstec hipotecari. I posteriorment, sobre el repartiment de les despeses de formalització de préstecs hipotecaris.

El 2020 va tenir lloc un destacat increment d'aquelles reclamacions en les quals se sol·licitava documentació sobre contractes de targetes revolving, i això a partir de la sentència del Tribunal Suprem sobre el caràcter usurari del tipus d'interès d'una determinada targeta revolving.

Entre 2021 i 2023, en els que no hi va haver resolucions judicials amb especial impacte en el servei, el volum d'expedients es va mantenir entorn dels 33.000 anuals, amb especial incidència dels vinculats a les operacions de pagament fraudulentes i al càrrec de comissions de manteniment en compte. I el 2024 es van intensificar per segona vegada les reclamacions associades a les despeses de formalització de préstecs hipotecaris, una tendència ja anticipada en la Memòria de 2023.

Aquest augment té relació amb l'evolució jurisprudencial del Tribunal Suprem i del Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) pel que fa als efectes de la declaració de nul·litat d'aquestes clàusules, així com als criteris sobre el termini de prescripció per exercitar accions com la nul·litat.

El BBVA, per sobre de la seva quota natural

El Banc d'Espanya destaca que per entitats, el patró de reclamacions es correspon amb el pes relatiu que té cada una d'elles al mercat, a excepció del BBVA que va rebre moltes més reclamacions de les quals li correspondria per quota de mercat. Així, el grup CaixaBank va rebre un total de 12.756 reclamacions al Banc d'Espanya. El que més, ja que és el banc més gran del país i té més del 25% de quota de mercat.

I el va seguir el grup BBVA amb 11.950 reclamacions, una xifra molt superior a la del següent competidor, el Santander, que va tenir gairebé la meitat (6.713 reclamacions) malgrat tenir més mida. Segons el BdE els següents en la llista van ser el Sabadell amb 3.268 reclamacions, Ibercaja amb unes altres 3.122, ING que en va rebre 2.744, Bankinter unes altres 2.366, Unicaja 2.336 més. Abanca unes 1.677 i Kutxabank, 1.538 reclamacions.