Al caos ferroviari que viu Catalunya se li suma aquest dissabte una situació climàtica adversa, un fet que ha provocat que Protecció Civil enviés missatges ES-Alert a cinc comarques per demanar la restricció de mobilitat per nevades. Aquesta alerta ha estat enviada als mòbils del Solsonès, Moianès, Berguedà, Cerdanya i Ripollès. La previsió és que al llarg d'aquest dissabte es mantinguin les nevades en tots aquests indrets i és per això que les autoritats es veuen obligades a demanar que la mobilitat es restringeixi per evitar generar nous problemes. L'alerta demana evitar desplaçaments innecessaris, equipar el vehicle i consultar l'estat de les carreteres.

Una cinquantena de carreteres han quedat afectades per la nevada. L'A-2 està restringida als camions de gran tonatge en un tram de 60 quilòmetres entre el Bruc i Tàrrega. Són necessàries les cadenes a una trentena de carreteres a les demarcacions de Lleida i Girona com la C-462, d'Olius a la Seu d'Urgell, passant pel coll de Port; la C-28 al port de la Bonaigua; l'N-260 al port del Cantó, la collada de Toses i el coll de la Creu de Perves; la C-147, d'Esterri d'Àneu a Isil; l'N-141 al coll del Portilló; o l'L-401, entre Coll de Nargó i Guixers per coll de Jou.

Aíxí mateix, calen equipaments especials a la C-1311 entre Tremp i el Pont de Montanyana, pell coll de Montllobar; l'LV-5134 a les Valls d'Aguilar; l'L-504, entre Llavorsí i Lladorre; la BV-4031, entre Castellar de n'Hug i Toses, pel coll de la Creueta; la C-563 entre Josa i Tuixén, pel coll de Josa; l'L-511, entre Coll de Nargó i Isona, pel coll de Bóixols; l'L-510 entre Tírvia i Alins; i l'LV-4241 entre Lladurs i Guixers. Estan tallades per la nevada la T-700 entre l'Espluga de Francolí i Prades; la TV-7004, entre Ulldemolins i Vilaclara; la TV-7005 a Vilanova de Prades; i la GIV-5201, entre Arbúcies i Viladrau. Finalment, a més d'una vintena de carreteres hi ha perill per presència de neu/gel a la calçada, destacant la C-25/Eix Transversal entre Cervera i Rajadell, o l'AP-2 entre l'Albi i l'Espluga de Francolí.

Limitar la moblitat

Segons ha informat l'agència ACN, la subdirectora operativa de Protecció Civil, Imma Solé, ha reclamat prudència en els desplaçaments que faci la ciutadania i també anar amb compte en totes aquelles activitats que es facin en exteriors. Solé ha advertit que les persones que es moguin vagin equipades per tal de fer front a qualsevol incidència que es pugui produir. Tot i que la previsió per dissabte a la tarda és que el temporal minvi, es recomana mantenir una actitud de "vigilància". En principi, la precipitació anirà cap al nord-est i acabarà sortint per l'Empordà, on ja arribarà en forma d'aigua. Aquí caurà sobre mullat, tenint en compte les precipitacions que ja hi ha hagut aquesta setmana i que han produït per exemple el despreniment en una via de Rodalies aquest divendres.

"Recordem que un vehicle de seguida (l'aigua) el pot arrossegar. Poca aigua que corri el pot arrossegar i, si anem a peu, encara més", ha advertit la subdirectora operativa de Protecció Civil en una atenció als mitjans de comunicació aquest dissabte al matí. En cas de no poder evitar un desplaçament, cal assegurar-se que es duen cadenes si es condueix per la neu, amb el dipòsit ple i les bateries carregades. "Un vehicle que surt sense equipament i té un accident, el que ocasiona moltes vegades és que sigui dificultós de retirar i que això generi una cua, una retenció força llarga. És per aquest motiu que demanem aquesta prudència", ha afegit Solé.

400 trucades al 112

El telèfon d'emergències 112 ha rebut més de 400 trucades pel temporal. Més de la meitat estan relacionades amb incidències de trànsit. Per la seva banda, els Bombers ja han atès una quarantena d'avisos. Pel que fa a diumenge, Solé ha demanat prudència a les persones que retornin del cap de setmana i mirar l'estat de les carreteres de la zona on siguin.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!