YouTube és la plataforma de vídeos més popular d'Internet. Més de 2.700 milions d'usuaris accedeixen al servei cada mes (amb data de juny de 2025), únicament sent superada per Facebook, amb 3.060 milions d'usuaris (però més que una plataforma de vídeos, és una xarxa social). Encara que existeixen alternatives com Vimeo, cap no és competència per al producte de Google.

Això té la seva part negativa. Google sap que YouTube no té rival, per la qual cosa aplica mesures que són polèmiques per a la comunitat. No obstant això, com els usuaris no migraran a cap altra plataforma, s'ho continuen empassant. Un dels millors exemples ho trobem en la publicitat. Els vídeos de YouTube cada vegada tenen més anuncis. Fins fa poc, hi havia maneres d'esquivar-la, fos amb bloquejadors de contingut o subscrivint-se a YouTube Prèmium, però Google està reforçant els seus sistemes perquè només els usuaris de pagament (excepte els de YouTube Premium Lite) gaudeixin dels vídeos sense molestes interrupcions.

YouTube sempre s'havia pres molt seriosament el contingut discriminatori i conspirador, com figurava en les directrius d'ús, eliminant-lo gairebé a l'instant per evitar que la gent el consumís. Tanmateix, això podria canviar ben aviat, ja que voldria adoptar un enfocament de moderació més flexible, la qual cosa significa que contingut més provocador tindria cabuda a la plataforma de Google.

La desinformació camparà al seu aire en YouTube amb els nous canvis

Segons el New York Times, els moderadors de contingut de YouTube han rebut noves directrius i capacitació sobre com gestionar l'allau de contingut provocatiu a la plataforma. Els canvis instarien els revisors a reduir l'eliminació de certs vídeos, una cosa que ja hem vist en altres plataformes/xarxes socials que allotgen contingut creat pels usuaris.

Pel que sembla, YouTube va començar a informar els moderadors a finals de l'any passat que havien de ser previnguts en eliminar vídeos d'interès públic. Aquest avís inclou contingut que tracta temes com les eleccions polítiques, raça, gènere, sexualitat, avortament, immigració i censura. Fins fa poc, la política de YouTube obligava a eliminar els vídeos si una quarta part o més del contingut infringia les polítiques. Ara, el límit s'ha augmentat a la meitat.

A més, el personal, si no està segur, ha d'informar els responsables sobre el problema, en lloc d'eliminar el contingut ells mateixos. Reconeixent que la definició d'«interès públic» està en constant evolució, actualitzem la nostra guia per a aquestes excepcions per reflectir els nous tipus de debat que veiem actualment a la plataforma, va declarar Nicole Bell de YouTube el Times.

El nostre objectiu continua sent el mateix: protegir la llibertat d'expressió en YouTube i, alhora, mitigar els danys atroços

Un exemple que ara estaria permès és el d'un vídeo titulat «RFK Jr. Assesta un dur cop a les vacunes que alteren els gens». Es tracta d'un vídeo de desinformació mèdica, ja que no hi ha cap evidència que les vacunes d'ARNm puguin alterar l'ADN d'una persona.