Molts tècnics del control aeri dels Estats Units hauran pensat, en més d'una ocasió, que ja era hora de jubilar els famosos disquets que, segurament, els més joves del lloc mai no hagin tocat amb les seves pròpies mans. En una recent declaració davant del Congrés, sembla que s'han establert les bases per a una revolució total en l'actual sistema de control aeri. Tot té a veure amb tecnologia obsoleta i amb Windows 95.

El problema de modernitzar el control aeri dels Estats Units

Chris Rocheleau, administrador en funcions de la de l'Administració Federal d'Aviació va prometre, segons la informació publicada en la pàgina web del servei National Public Radio, que l'esmentada revolució començarà per eliminar disquets i tires de paper. Tanmateix, el que sona com una modernització lògica i urgent podria estavellar-se contra la prestigiosa burocràcia, la falta de pressupost i l'herència tecnològica del segle passat.

A moltes torres de control dels Estats Units, l'escena sembla treta de dècades enrere en el temps: ordinadors amb Windows 95, paperets que volen d'un costat a un altre i equips que sobreviuen més pel costum que per fiabilitat. Segons un informe intern de 2023, més d'un terç del sistema actual és tècnicament insostenible.

A més, no estem parlant d'opinions tècniques, sinó de fets comprovables. De fet, les recents apagades al radar de Newark van causar desenes de cancel·lacions i van posar en perill tot el país. Sean Duffy, secretari de Transport, afegeix dramatisme a l'assumpte en les seves declaracions: "aquest és el projecte d'infraestructura més important que hem tingut en aquest país en dècades". I no sembla que sigui una opinió aïllada, no.

Vídeo promocional de la coalició "Modern Skies"

Des de sindicats de controladors fins a aerolínies i fabricants, tots han firmat una insòlita coalició sota el nom Modern Skies, fins i tot llançant un anunci que barreja nostàlgia dels vuitanta amb cintes de casset i escalfadors, només per recordar que els disquets segueixen allà, operant cel que ja no n'hauria de dependre.

Tanmateix, el desafiament sembla monumental. Michael Huerta, exadministrador de la FAA, el resumeix de manera directa: "en essència, és un problema de diners". Fa anys que l'agència intenta mantenir equips arcaics i, alhora, incorporar noves tecnologies. El pitjor de l'assumpte? Ningú no té clar quant costarà aquesta revolució. Afegeix-li un problema polític, per tirar més llenya al foc.

Sembla que el pla per millorar el sistema de trànsit aeri inclouria la substitució de 6 de les 21 instal·lacions que gestionen el trànsit de gran altitud. Aquí, el problema és que cada torre representa llocs de treball, però també vots. David Grizzle, excap operatiu de la FAA, celebra que el govern busqui ajuda externa, encara que avisa que la FAA no té permís per desconnectar els equips antics.

Per tant, més del 90 % del pressupost actual continua sent destinat a mantenir el que s'intenta reemplaçar. En definitiva, un bucle que sembla no tenir final. El pla preveu completar-se en quatre anys, encara que pocs ho creuen possible. Si s'aconsegueix, els Estats Units podrien tenir la possibilitat d'enlairar-se cap a un espai aeri digne del segle XXI. Sense disquets, Windows 95 ni papers acumulant-se en interminables piles d'antics escriptoris.