Les veles rígides no són una novetat i fa anys que diferents embarcacions les incorporen, entre ells la Naumon, el vaixell-teatre amb el que la companyia catalana de teatre La Fura dels Baus la seva particular volta al món a favor de la sostenibilitat. La van muntar, en concret, a les drassanes càntabres Astander, però les aventures d'aquest grup de creadors i el seu compromís amb la sostenibilitat no són el que avui ens ocupa, perquè el que motiva aquestes línies és un vaixell de més tonatge: el Shofu Maru. Es tracta, en concret, del primer gran vaixell de càrrega que equipa una vela semi-rígida a tot el món.

Un graneler d'enormes dimensions

El Shofu Mari té una eslora de 235 metres i una mànega de 43 que li permeten desplaçar un pes mort de 100.000 tones i encara que funciona amb gasoil, equipa ara també una vela semirígida tipus Wind Challenger que s'ha instal·lat dins d'un projecte desenvolupat de la mà de la Universitat de Tòquio. El vaixell de càrrega es va botar l'octubre a Saikai (Japó) i ha estat fabricat a les drassanes Oshima.

Una vela semirígida de 43 metres

El sistema Wind Challenger instal·lat en el Shofu Maru està format per una estructura desplegable que arriba a assolir una altura de 43 metres i és orientable en funció de com bufi el vent. Amb aquest sistema és possible reduir la quantitat de combustible utilitzat en transports de càrrega del Shofu Maru, que s'espera que redueixi l'impacte ambiental i millori l'eficiència energètica (i econòmica) del transport marítim.