Com es pot reduir l'impacte ambiental de la navegació transoceànica? Companyies com Maersk tenen clar que el futur és el metanol i, per això, el produiran ells mateixos. D'altres, confien en l'hidrogen però, també, hi ha altres propostes que impliquen en certa manera una tornada al passat encara que actualitzant sistemes que al seu dia van ser hegemònics. Ens referim, en concret, a la navegació a vela.

fastrig espelmes|veles vaixell 5 659x371
 

Des de Southampton

El plantejament es formula des del Regne Unit i, més en concret, des de Southampton, la mateixa ciutat des d'on va salpar el Titanic en el seu primer i últim viatge. Les veles que es proposa d'utilitzar un equip d'investigadors de la universitat d'aquesta ciutat, això sí, no són les mateixes que portaven els veloços clippers del XIX que van aspirar fins i tot a competir amb els vaixells a vapor: són veles rígides similars a les que s'utilitzen als vaixells de la Copa Amèrica i no són el sistema de propulsió principal, ja que actuen com a dispositiu de suport que redueix la necessitat de combustible dels motors.

fastrig esbós espelmes|veles 5 659x371
 

FastRig

Les versió moderna de les espelmes|veles per a navegació té ja fins i tot nomeni: ales FastRig. Les ha desenvolupat una empresa britànica anomenada Smart Green Shipping i es desplegaran només en moments en què el vent bufi a prou velocitat com per generar prou impuls per fer innecessari que els motors exerceixin la seva força de propulsió. Cada vela tindrà una superfície de 20 metres i es podran instal·lar en qualsevol tipus d'embarcació a partir de certa eslora. Quan el vent no bufi, romandran plegades en coberta i, per descomptat, no seran ni de tela ni de lona. De fet, s'assemblaran més a les ales d'un avió que a una vela de vaixell.

Vaixells híbrids

Amb elles, i sempre combinant-les amb motors convencionals, s'aspira a aconseguir que en la navegació oceànica es generalitzi també l'ús de mecanismes híbrids, que són els que sembla acabaran sustentant també la mobilitat terrestre, ja que ningú no és capaç de moment de superar les limitacions que imposen les bateries. Quan es tracta de vaixells, aquestes són encara més grans, ja que recarregar-les és molt més difícil.