La naviliera Maersk, un dels grans la logística mundial, vol invertir en Espanya per produir el seu propi carburant verd, l'e-metanol. Aquest compost, resultat d'un procés químic desenvolupat a partir d'hidrogen verd, competeix amb l'amoníac en la lluita per convertir-se en el substitut del gasoil o el querosè en els grans mitjans de transport. De moment, planegen plantes a Galícia i Andalusia amb capacitat per produir fins a dos milions de tones de metanol que generarien més de 4.000 llocs de treball.

Maersk
Maersk

10.000 milions d'inversió

Segons dades facilitades pel Govern d'Espanya, el projecte comportaria una inversió total de 10.000 milions d'euros ja els 4.000 llocs de treball directes que es generarien cal afegir-lo 40.000 de més indirectes. Maersk és un gegant mundial amb 1.700 treballadors amb bases a dotze ports de tot el món|tothom. Cada any, la seva flota consumeix 10 milions de tones de gasoil i volen posar fi a aquest dispendi: per a això, han fixat el 2040 com a any per a la descarbonització de l'empresa i tenen encarregats ja 19 vaixells que funcionaran amb e-metanol, però no troben proveïdors d'aquest combustible. Per això, han optat per fabricar-lo ells i Espanya és el país que escullen per activar les seves operacions. Dels vint milions de tones d'e-metanol que van a necestar cada any, volen produir directament un 60% com a mínim.

En marxa el 2025

Els primers litres d'e-metanol han de començar a produir-se abans de 2025, any per al qual esperen assolir la xifra de 200.000 tones. D'allà a 2027, es fixen l'objectiu de produir un milió de tones a l'any i ho faran des de cinc bases repartides per tot el planeta: una serà al Caire i, unes altres dues, a Galícia i a Andalusia. Les ubicacioes de la resta es desconeixen. Des de la Moncloa s'ha indicat ja que Maersk rebrà fons europeus. El desafiament, ara, és aconseguir activar les infraestructuras de producció d'hidrogen verd que es necessiten perquè Maersk produeixi e-metanol a Espanya. Sens dubte, faran falta molts més parcs solars i eòlics, perquè d'allà surt l'hidrogen verd. Podrem vèncer la previsible oposició de les organitzacions ecologistes?