L'empresa BAR Technologies, amb seu a Portsmouth (Anglaterra), es dedica al desenvolupament d'innovadores solucions per a la descarbonització marítima i la millora de l'eficiència operativa en diferents segments del sector naval. Ha creat un revolucionari sistema de propulsió, anomenat WindWings, que s'instal·larà a dos petroliers de doble combustible LR2 de nova construcció, un dels primers projectes de desplegament de propulsió eòlica a gran escala per a aquesta classe de vaixells.

Entre les tecnologies desenvolupades per BAR Technologies, que aplica la seva experiència en disseny naval d'alt rendiment al mercat comercial i industrial, està WindWings, que són veles rígides que aprofiten el vent per reduir el consum de combustible en vaixells comercials, així com AeroBridge, que redissenya les superestructures dels vaixells per reduir la resistència al vent.

La companyia ha explicat que el seu sistema de tres elements, basat en el principi de Bernoulli (estableix que en un fluid en moviment, un augment de la velocitat del fluid es produeix simultàniament amb una disminució de la pressió, la qual cosa significa que l'energia total d'un fluid en moviment al llarg d'una línia de corrent roman constant), utilitzat en l'aviació comercial, s'implementarà a dos petroliers de 250 metres de llarg, els Suzuka i Long Beach.

Els vaixells compliran els rigorosos estàndards internacionals de seguretat i rendiment

Cadascun dels vaixells Suzuka i Long Beach comptarà amb dos WindWings de 37,5 metres amb l'objectiu de reduir significativament l'ús de combustible i les emissions. BAR Technologies ha assegurat que la iniciativa va sorgir després d'integrar amb èxit el sistema de propulsió al Brands Hatch, un vaixell petrolier operat per Union Maritime Ltd (UML), propietari i operador de vaixells especialitzat en vaixells petroliers i granelers.

S'espera que la construcció dels vaixells comenci el novembre de 2025, amb una cerimònia de tall d'acer. El lliurament està previst per a principis de 2027. John Cooper, director executiu de BAR Technologies, afirma que el sistema és un avanç significatiu per al transport marítim:

Això demostra que la tecnologia pot escalar i integrar-se amb els sistemes de doble combustible com una eina seriosa i pràctica per descarbonitzar fins i tot els tipus d'embarcacions amb alt consum energètic.

La descarbonització és el procés de reduir les emissions de carboni, especialment les de diòxid de carboni, a l'atmosfera. Per a això, se sol transicionar cap a fonts d'energia més netes i sostenibles, com les renovables (solar, eòlica, hidràulica, etc.), reduint l'ús dels combustibles fòssils. "L'energia eòlica ja no és un experiment ni una opció de futur; és una font de combustible provada, llesta per generar un impacte real avui mateix," va afegir Cooper.

BAR Technologies espera que cada petrolier equipat amb WindWings estalviï aproximadament tres tones de combustible al dia, la qual cosa equival a 2.300 tones d'emissions de diòxid de carboni (CO2) evitades anualment. És el mateix que retirar de circulació més de 500 vehicles. Els vaixells navegaran sota la bandera de l'arxipèlag Marshall i estaran classificats per Bureau Veritas & Offshore, garantint que compleixen els rigorosos estàndards internacionals de seguretat i rendiment.