Encara que Apple s'emporti la fama, els smartphones de gamma alta en general són cars. No obstant això, molts usuaris no hi renuncien i aprofiten la gran oportunitat que els ofereixen els telèfons reacondicionats, especialment els iPhone.
D'acord amb un estudi de Counterpoint Research, aquesta tendència només el 2017 ha crescut un 13%, arribant als 140 milions d'unitats venudes.
Este creixement contrasta enormement amb el mercat dels nous telèfons, que amb prou feines ha augmentat un 3% en l'últim any, o el que és el mateix, 33,8 milions d'unitats. I és que sembla que no només de smartphones nous viu l'home i el mercat de segona mà està donant una segona vida a aquests terminals que potser ja no siguin punters, però segueixen estant en la gamma mitjana - alta, serveixi com a exemple l'iPhone 7.
Dins dels iPhone reacondicionats hi ha diversos graus amb els seus consegüents preus, que varien tant en funció de l'estat del terminal, les seves característiques o la demanda en el mercat.
Encara que pots comprar-los en certes plataformes de segona mà a particulars i professionals, l'opció dels reacondicionats d'Apple cada vegada guanya més adeptes: no és estrany, ja que al cap i a la fi són ells els que els col·lecten i revisen, per vendre'ls a un cost menor al mercat i a més amb garantia.
En realitat, els usuaris d'iPhone som força fidels al nostre terminal - diguin el que diguin - i només un 25% de nosaltres ens en desfem, venent-los nosaltres mateixos o a través d'un intermediari com la pròpia Apple, que taxa el dispositiu i ens abona en funció del seu estat i el seu valor tipificat per la poma mossegada, que sol ser baix en la nostra opinió.
Et pot interessar | Quanta gent es comprarà un iPhone aquesta tardor?
Els iPhone recondicionats, el pitjor enemic d'Android ...i d'Apple
Tom Kang, director de la firma, recalca:
Amb un creixement del 13%, els iPhone reacondicionats són a prop del 10% del mercat global de telèfons intel·ligents.
O el que és el mateix: que els iPhone reacondicionats no són una alternativa marginal, sinó que a dia d'avui creixen més que el mercat dels nous telèfons. I com no, aquesta tendència fa mal, no només a Android, que veu com Apple continua sent un rival dur tant de primera com de segona mà - amb un preu més assequible i atractiu - , sinó a la pròpia poma mossegada i els seus nous llançaments.
I és que, assumim-ho: l'iPhone X posseeix un concepte disruptiu, però fins a aquest moment hi havia una certa sensació de manca d'innovació en el sector mòbil tant a nivell de disseny com d'especificacions.
És més, ni tan sols ara amb les pantalles infinites, el reconeixement facial o la realitat augmentada s'ha aconseguit seduir un potencial usuari, que veu les seves expectatives satisfetes amb un iPhone recondicionat.
D'aquesta manera, no és descabellat que algú es decanti per un telèfon del 2015 com l'iPhone 7 perquè al marge de detalls per als més exquisits i exigents, existeix una sensació generalitzada que s'ha assolit un cim per al comú dels usuaris.
Així que la gamma mitjana té un nou rei i és completament inesperat: el telèfon recondicionat. Dins d'aquest sector, com és d'esperar, Apple i Samsung són els dominants absoluts. Al cap i a la fi són ells els que llancen els flagships més cars, nous i atractius, per això també són els que millor suporten el pas del temps.
Ambdues marques copen gairebé el 75% del mercat de reacondicionats, això sí, Apple i els seus iPhone és el líder absolut i el seu ascendent continua creixent. I no és per a menys: per començar, els dispositius Apple duren més que els Android, però a més hi ha el tema de les actualitzacions, on els coreans continuen tenint en el deure el seu seriós problema amb elles, o més aviat, l'absència d'elles.
Et pot interessar | La vida mitjana d'un dispositiu Apple és de 4 anys, quant dura un Android?
Cap a un nou model de negoci
Peter Richardson, un altre home fort de la firma, explica:
És una sorpresa que el major creixement en el mercat del smartphone no sigui l'Índia o un altre país emergent, sinó el mercat de reacondicionats. Gràcies a aquest sector, el mercat de telèfons nous encara baixarà més.
Però ull, que aquest mercat de reacondicionats no té lloc en economies emergents, sinó que es troben als Estats Units i Europa. Bona part de culpa la tenen les grans operadores de telecomunicacions, que financen terminals i en algunes ocasions ofereixen plans de leasing perquè després de dos anys d'ús, tornem el nostre terminal de gamma alta o ens fem definitivament amb ell. Una altra alternativa és tornar-lo perquè el nostre proper telèfon ens surti més barat.
En un mercat en què els telèfons cada vegada són més cars, compten amb característiques més premium i els fem servir més i més per a tot, no és estrany que la seva longevitat sigui major, encara que sigui passant per diversos amos. Aquests estudis no deixen de confirmar que aquesta tendència no només no és flor d'un dia, sinó que el club dels smartphones de més de mil euros ha arribat per quedar-se.
A nivell mediambiental és la millor opció de les possibles, aprofitant al màxim els recursos i fent que aquests travessin diverses fases: la inicial, amb un propietari disposat a gaudir del millor durant un any o dos, i una altra posterior per a un usuari menys intensiu.
Els estudis de mercat no menteixen i els fabricants ho saben, per això Apple compta amb la seva pròpia secció i a més cada vegada cobra més importància el suport i manteniment.
